
44

Dossier

Thomas Steinmaurer Professor agregat 
al Departament de Periodime i Comunicació 
de la Universitat de Salzburg

La televisió pública 
a Àustria a l´era
de la comunicació digital

La televisión pública en Austria en la era 

de la comunicación digital

En la actualidad, en los debates políticos acerca de los

medios de comunicación, existe un cierto consenso respecto

al papel de la televisión pública austríaca como elemento

estabilizador de la democracia. Por un lado, hay que

conceder a la ORF oportunidades de desarrollo durante la

transición hacia la televisión digital y, por el otro, también se

cree necesaria la presencia de un futuro distribuidor privado.

Steinmauer nos aclara la actual estructura del sistema

comunicativo austríaco y los aspectos que deben resolverse,

que se explican por un continuo «retraso en el desarrollo».

Public television in Austria in the era of digital

communications

In political discussions on the media, there is now a degree

of consensus over the role of Austrian public television as 

an element that helps to stabilise democracy. On the one

hand, there is a need to grant the ORF development

opportunities during the transition towards digital television,

while on the other, it is felt that a future private distributor is

required. Steinmaurer describes the current communications

system in Austria and considers the questions that need 

to be resolved, which can be explained due to a continuing

delay in development.

La télévision publique en Autriche à l’ère de la

communication digitale

Actuellement, dans les discussions politiques sur les moyens

de communication en Autriche il y a un certain consensus 

en ce qui concerne le rôle de la télévision publique comme

élément stabilisateur de la démocratie. D’une part, il faut

concéder à l’ORF des possibilités de développement pendant

la période de transition à la télévision digitale et, d’autre part,

on croit aussi que la présence d’un distributeur privé à venir

est nécessaire. Steinmaurer nous explique la structure

actuelle du système de communication autrichien ainsi que

les questions qui doivent être résolues, qui s’expliquent 

à leur tour par un «retard du développement» continuel.

1  Introducció
El sistema televisiu a Àustria, si el comparem 

a la manera com aquest es va desenvolupar en molts
d'altres Estats europeus, encara es caracteritza des
del punt de vista estructural per la presència en solitari
de l'ORF (Ràdio i televisió austríaca) com a única
emissora que ofereix televisió per via terrestre a tot 
el territori. Així, mentre a partir de l'1 de gener de 1994
es va anar produint en l'àmbit de la ràdio una obertura
del mercat a les emissores privades amb la Llei
regional de ràdio(1), la liberalització del mercat
televisiu encara està per fer. Actualment, s'està
preparant la corresponent Llei de televisió privada que
–després d'un primer període d'avaluació durant 
la primera meitat del 1999– encara es troba en una
fase de formulació concreta en el marc del procés
polític de creació d'opinió. En aquest context,
principalment la introducció de la televisió digital 
i el paper de l'ORF en tot aquest desenvolupament
plantegen una qüestió política sobre els mitjans 
de comunicació que encara està per resoldre. 

2  Bases legals 
La institucionalització de la ràdio i la televisió 

a l'Àustria de la postguerra(2) es va produir –després 
de la retirada de les forces d'ocupació 
i de la recentralització dels grups d'emissores regionals
que dirigien les quatre potències guanyadores 
de la segona guerra mundial– amb la fundació 
de la Österreichischen Rundfunk Gesellschaft mbH
(Societat limitada de ràdio i televisió austríaca) a través
del consell de ministres l'any 1955. Aquest mateix any
va començar un programa de televisió experimental
que, a partir de l'1 de gener de 1957, va passar a ser
una emissió oficial. De seguida, la ràdio i la televisió
establertes l'any 1955 van patir una gran influència
dels partits polítics sobre l'estructura de l'organització
interna i de la programació, de manera que aquesta
estructura proporcional també exercia una influència



existeix una comissió formada majoritàriament 
per jutges que vetlla per la Llei de ràdio i televisió.

4  Oferta i explotació dels canals
L'oferta televisiva de l'ORF es concentra en els dos

canals de televisió nacionals, ORF1 i ORF2, que
ofereixen una programació diària de vint-i-quatre
hores. L'ORF1, amb una programació on predomina
l'entreteniment i que pretén arribar a un públic massiu
(sèries, pel·lícules, esports), s'adreça majoritàriament 
a un public més jove i urbà, mentre que l'ORF2, 
amb emissions de notícies i documentals, i amb 
uns continguts marcadament austríacs, ofereix 
una programació que es correspon més amb la funció
clàssica de televisió pública. Des del 2 de maig del
1988, els estudis regionals emeten, a més de la seva
programació de ràdio els dies feiners, un programa
informatiu de televisió a primera hora del vespre, que 
a partir del 25 de setembre del 1999 es va ampliar
també als caps de setmana.(6) A banda de les ofertes 
en l'interior del territori austríac, l'ORF forma part 
des de l'1 de desembre del 1984 del canal satèl·lit 
de parla alemanya 3SAT, on col·labora amb emissions
informatives, culturals i documentals.

A costat de l'ORF, actualment hi ha unes 50
emissores privades de televisió per cable, regionals 
i locals, que ofereixen programes de televisió 
de producció pròpia, set de les quals ofereixen
informacions periodístiques d'actualitat.(7) En l'àmbit 
de l'oferta de televisió per cable, el major distribuidor
amb diferència és l'emissora establerta a la capital 
de l'Estat Wien 1. El 15 d´abril de 1997 va començar
les emissions amb un programa d'una hora 
i actualment ja emet una programació completa de 24
hores a través de la xarxa de cable de Telekabel 
a Viena. El 1998, entre les gairebé 397.000 llars 
de Viena que tenen cable i que poden rebre aquest
canal, aquesta emissora va aconseguir un abast mitjà
del 2%. A més, Wien1 suministra una programació 
de cobertura d'entre 3 i 11 hores de durada a sis
emissores de televisió per cable d'altres estats
federals. El 1999 l'empresa Concorde Media GmbH 
del distribuidor de pel·lícules de Munich Herbert
Kloiber, juntament amb el consorci internacional 
de telecomunicacions UPC (United Pan-Europe

negativa sobre la qualitat dels programes. L'any 1967,
la reforma global que va seguir i que va ser producte
d'una iniciativa popular sobre la ràdio i la televisió
iniciada l'any 1964, va tenir com a resultat una nova
Llei de ràdio i televisió, que va millorar les estructures
organitzatives (direcció de les funcions centrals 
a través d'intendents) i va tenir com a conseqüènicia
un augment de l'oferta informativa en els dos canals 
de televisió i els tres de ràdio de l'ORF.

Les actuals bases legals de la ràdio i la televisió
austríaca es recolzen bàsicament en dues lleis de l'any
1974. La Llei federal sobre les funcions 
i les instal·lacions de la ràdio i la televisió austríaca(3)
estableix que, a Àustria, l'ORF s'ha de fer càrrec 
de, com a mínim, dos canals de televisió i tres canals
de ràdio. L'ORF, com a institució pública constitueix 
una entitat administrativa pròpia amb personalitat
jurídica, sense aním de lucre i(4) responsable 
de la infraestructura tècnica que cal per difondre 
els canals. Una llei federal constitucional per 
a l'assegurament de la independència de la ràdio 
i la televisió(4) atribueix a la ràdio i la televisió una
funció pública i estableix els principis bàsics
d'objectivitat i imparcialitat de la informació, d'atenció 
a la diversitat d'opinions i d'equilibri de la programació,
així com les competències de la federació. 

3  Estructura organitzativa de l'ORF

L'òrgan superior de direcció de l'ORF és l'anomenat
consell administratiu, que es compon de 35 membres.
Es tracta de representants del govern, dels partits
polítics, de les regions i dels grups socials més
importants. Els correspon nomenar i fer cesar
l'intendent general, els intendents dels diferents canals
i regions, i els directors, i també planificar 
la programació a llarg termini. L'intendent general
ocupa el càrrec durant quatre anys i, com a gerent,
dirigeix l'ORF amb el seu centre a Viena i els nou
estudis regionals ubicats als estats federals. 

Una delegació d'oients i espectadors, que es
compon de 37 membres –en representació 
dels diferents grups socials–, defensa els interessos
del públic.(5) Aquest organisme té preferència a l'hora
d'exercir el dret de fer propostes i recomanacions,
demanar informació o plantejar preguntes. A més,

45



comercialitzat a través de la societat ORF-Enterprise. 
A més, l'ORF, juntament amb Telekom Austria AG,
s'introdueix a l'àmbit del negoci d'accés a Internet 
de la mà de l'empresa que ofereix aquest servei
Highway 194.

Diàriament, més de 4 milions d'austríacs veuen 
la programació de l'ORF. El principal programa 
de notícies, Zeit im Bild 1, té una mitjana de 1,6
milions d'espectadors.

Pel que fa a les participacions del mercat, 
en els darrers anys, l'ORF, amb la seva oferta
televisiva, ha pogut afirmar-se molt bé en el mercat
interior d'espectadors. El 1998, amb una programació
marcadament atractiva per al públic, va poder assolir
una participació del mercat del 49,7% en gairebé un
75% de les llars que poden rebre una mitjana de 33
emissores per cable o satèl·lit, cosa que va suposar
fins i tot una lleugera ampliació de l'acceptació rebuda
respecte a la competència d'altres emissores privades
alemanyes.(13) El 1998, l'abast conjunt d'ambdues
emissores de televisió va ser d'un 60,8%, l'ORF1 va
arribar al 44,3% i l'ORF2 al 48,4%. Els principals
competidors de la televisió privada alemanya (RTL, Pro
Sieben i SAT1) van tenir una audiència d'entre el 16,3 
i el 18,4%, i això tenint en compte que, entre el 1992 
i el 1998, el temps diari d'ús de la televisió va
augmentar de 129 a 146 minuts. 

5  Finançament
L'any 1998, aproximadament un 45% dels ingressos

de l'ORF van provenir de les taxes dels abonats (4,8
miliards ATS/320 milions d'�) i aproximadament 
un 41% dels beneficis de la publicitat (4,4 miliards
ATS/318,8 milions d'�). Els ingressos de les taxes 
dels abonats van poder augmentar un 8,2% en relació
al 1997 (36.000 abonats nous). El 1998, la xifra 
de negocis va ascendir aproximadament a 10,6
miliards ATS (769 milions d'�), amb la qual cosa
l'empresa va assollir un rècord en la xifra de vendes.
En relació al 1997, els ingressos per drets i llicències
van augmentar un 18,2% (1,4 miliards ATS/99, 
5 milions d'�). El 1998 es van invertir aproximadament
11 miliards ATS (823 milions d'�) en programació
(gairebé un 9% més respecte al 1997). La part 
de despeses de personal per als 2.737 empleats

Communications) –aquest darrer ja posseeix el 95%
de participació del distribuidor de cable Telekabel–, ha
comprat una part de la participació de Wien1. Amb un
nou nom, ATV (Austria TV), l'emissora emetrà a partir 
de mitjans de gener del 2000 una programació
completa, que –amb la colaboració d'altres
distribuidors de televisió per cable– s'anirà ampliant
progressivament a tot el territori nacional. 

La incorporació de l'ORTF a la televisió digital es va
produir amb la fundació del canal temàtic TW1,(8)
un canal sobre turisme i metereologia, que l'ORF

explota, juntament amb un soci privat, com a societat
conjunta (50% de participació). El canal s'emet 
en els territoris de parla alemanya per via digital 
i descodificada a través del satèl·lit Astra 1G. El canal
es rep també a les llars d'Alemanya dotades de cable,
així com a parts d'Hongria, Eslovènia, Luxemburg 
i Suïssa. A Àustria, gairebé un 85% de les llars
dotades amb cable poden rebre TW1.(9) 

L'ORF també està representada en la gama 
de programació digital de ZDF vision (que s'emet
igualment a través d'Astra 1G) amb el canal mixte ORF

SAT, una combinació especial amb produccions pròpies
de l'ORF, programes informatius i parts 
de la programació de TW1. 

Actualment, es preveu l'emissió digital codificada 
de la programació completa de l'ORF1 i l'ORF2, que
ara per ara no pot emetre's a tot Europa de forma
descodificada per qüestions econòmiques i legals. 
A partir de la primavera del 2000 aquests canals es
podran rebre per via digital amb la caixa
descodificadora que ofereix el consorci Kirch que va
lligada a una tarjeta de codificació (tarjeta
intel·ligent).(10) En el futur, a través d'aquesta caixa
descodificadora també es podrà rebre per via digital
una sèrie de programes concebuts especialment per 
a Àustria pels canals de televisió alemanys, com per
exemple Pro Sieben. Actualment, l'ORF planeja un altre
canal temàtic digital, que se centrarà en la informació
sobre esdeveniments esportius.(11) A més d'aquestes
activitats, l'ORF, igual que altres emissores de televisió,
està representada a Internet (ORF ON) amb una àmplia
oferta informativa i de serveis.(12) D'aquesta manera,
ofereix un extens material informatiu i també pot
vendre una sèrie de productes, que s'han

46



aconseguir modificacions profundes. A causa
d'aquesta constelació triple entre la política i els dos
grans «blocs mediàtics», es va produir un retard,
considerat sempre com a típicament austríac, en el
desenvolupament estructural(14): la presència
exclusiva de l'ORF en el mercat de la ràdiotelevisió
austríaca, és a dir la seva posició de monopoli
contínuament criticada, va ser superada
majoritàriament gràcies als efectes fàctics 
del desenvolupament d'un mercat que traspassa 
les fronteres (a través de l'extensió de la recepció per
cable i satèl·lit) abans que la política es decidís 
a aplicar la dualització del sistema austríac de ràdio 
i televisió per a les emissores privades mitjançant 
una obertura del mercat adaptada 
a les circumstàncies. 

Tant en l'àmbit de la ràdio com en el de la televisió,
va ser necessari acudir al Tribunal europeu per 
als drets humans, que va confirmar al legislador que 
la situació de monopoli de l’ORF, incompatible amb 
el paràgraf 10 de la Convenció europea dels drets
humans –el dret a expressar lliurement les opinions–,
era il·legal. I molt sovint –com és el cas de la creació
de la Llei de ràdio regional– el Tribunal constitucional
es va convertir en la instància per corregir les lleis 
de mitjans de comunicació mal redactades i, per tant,
en l'autèntic actor polític en la política de mitjans 
de comunicació.

El desenvolupament actual està marcat per 
un procés retardat de transició cap a un sistema 
de ràdio i televisió dual. La conclusió 
de la corresponent Llei de la televisió privada encara
presenta una sèrie de qüestions per resoldre, que
sorgeixen amb la necessitat de passar d'un sistema 
de televisió analògic a un sistema digital. Per tant,
actualment encara no se sap fins a quin punt
s'adjudicarà a l'ORF la tercera freqüència prevista a
Àustria per a la distribució Simulcast(15) en tot el
territori nacional, o si la tercera cadena podrà anar a
mans dels distribuidors privats. Els crítics veuen la
primera variant com una àmplia restricció de marge 
de moviment per a les emissores privades de televisió.
Com a possibles futurs distribuidors de televisió
privada comercial a Àustria es tenen en compte tant
els distribuidors privats alemanys de televisió (per

contractats va correspondre aproximadament 
a un 35% de les despeses totals, tot i que, des de l'any
1993, els estalvis en personal havien suposat 
una reducció de 538 llocs de treball. 

El 1998, la societat ORF-Enterprise fundada per
vendre i comercialitzar les llicències i els productes
comercials (CDs, CDROMs, edicions de vídeo, llibres, 
les revistes ORF Nachlese i Universum, cooperacions
amb altres mitjans, llicències, etc.) va arribar 
a aconseguir unes vendes de 127,4 milions ATS (9,2
milions d'�), que el 1997 només havien arribat 
a 88,2 milions ATS (6,4 milions d'�).

6  Discussió política sobre la ràdio i la televisió
A Àustria, la discussió política sobre la ràdio 

i la televisió va estar marcada durant anys per 
un procés de negociacions entre els dos grans
propietaris del mercat dels mitjans i de les opinions,
l'Associació de premsa austríaca (VÖZ), per una banda,
i l'ORF, per l'altra. Les negociacions, de vegades molt
intenses, van tenir un començament espectacular amb
una iniciativa popular sobre la ràdio i la televisió (1964)
–iniciada per part d'un grup de mitjans de comunicació
escrita–, que va tenir com objectiu eliminar, mitjançant
una reforma, la gran influència dels partits sobre l'ORF

i l'anquilosat sistema proporcional que aquesta va
imposar en l'estructura interna de l'organització 
i de la programació. Un ampli suport de la població,
amb més de 800.000 declaracions de recolzament, va
portar finalment a la reforma desitjada i va
desembocar, el 1967, en una nova Llei de ràdio 
i televisió. Per la seva banda, durant aquesta
campanya, els editors també van aconseguir que
s'apliqués a partir d'aleshores una limitació, gens
incompatible amb els seus interessos, dels temps 
de publicitat de l'ORF.

A continuació, el procés de negociació entre els dos
actors polítics i mediàtics, l'ORF i la VÖZ, va estar
marcat per diferents fases d'apropament recíproc 
i també de confrontació, en el qual cada vegada es
tractava més de negociar el marge de moviment en 
el mercat dels mitjans de comunicació (especialment
en l'àmbit del mercat publicitari). La política (de mitjans
de comunicació) oficial feia majoritàriament el paper
d'arranjar una política simbòlica sense gaire impetu per

47



Notes i bibliografia:

(1) El 22 de setembre del 1995, una ràdio comercial va començar 

a emetre per primera vegada a Àustria un programa diari (Antenne

Steiermark). El 17 d'octubre del 1995 ho va fer una altra emissora 

i –després de retards en la concessió de les llicències– l'1 d'abril 

del 1998, 8 ràdios privades regionals i 43 de locals.

(2) La fundació de la televisió a Àustria es remunta a l'any 1924,

quan l'anomenada RAVAG (Radio-Vergehrs-Aktiengesellschaft) va

iniciar les emissions l'1.10.1924.

(3) BGBI [Codi civil], núm. 397/74 en la versió establerta per la llei

complementària BGBI. núm. 80/75.

(4) BGBI. núm. 396/74.

(5) Altres lleis complementàries de la Llei de ràdio i televisió van

comportar millores de l'estructura organitzativa interna de l'ORF

i una ampliació del temp autoritzat de publicitat (esglaonat fins 

a l'1.1.2001: 42 minuts diaris a la televisió i 172 minuts a la ràdio), 

i van adaptar la llei a les directives sobre televisió de la Unió Europea.

(6) Entretant es va tornar a suprimir una tertúlia que tenia lloc 

a la tarda a aquest nivell regional.

(7) Oficialment, des de l'aprobació de la Llei de ràdio i televisió per

cable i satèl·lit, el 20.3.1997, la llei permet oferir a través de la xarxa

de cable un programa de producció pròpia (amb parts de publicitat).

Aquesta llei també inclou la possibilitat de donar una llicència 

de ràdio i televisió per satèl·lit a Àustria. 

(8) Vegeu també: http://www.tw1.at

(9) Aquí s'inclouen també tots els canals de ràdio de l'ORF

(Ö1, les ràdios regionals, Ö3, Blue Danube Radio/FM4, Radio

Österreich International) així com l'oferta del Teletext.

(10) Amb això, s'aconseguirà sobretot que aproximadament 300.000

llars austríaques que no reben la programació de televisió de l'ORF, 

o la reben amb mala qualitat, puguin tenir una bona qualitat 

de recepció. 

(11) Hi ha planejat un altre nivel d'ampliació amb una canal temàtic

digital sobre oferta cultural, el finançament del qual encara està

pendent.

(12) www.orf.at

(13) Per adults a partir de 12 anys. Els anomenats distribuidors

privats de televisió d'Alemanya ofereixen espais de publicitat 

a les llars austríaques dotades amb televisió per cable. 

(14) Vegeu també: FABRIS, Hans Heinz, SIEGERT, Gabriele, "Austria:

Una tímida y tardía regionalización de la televisión" a DE MORAGAS

SPA, Miguel, GARITAONANDÍA, Carmelo, LÓPEZ, Bernat (ed.), Televisión

de proximidad en Europa. Experiencias de descentralización 

en la era digital, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra.

exemple RTL, SAT1 o Pro Sieben), com alguns actors
propiament austríacs, ja sigui pertanyents 
a la constelació de Krone-TV (els plans televisius 
de la revista sensacionalista austríaca més gran i més
rentable), ja sigui en forma d'una «solució de cessió
d'espai televisiu» que explotarien els editors 
de premsa. Aquesta constelació preveu una comunitat
de distribució de televisió dels editors amb una oferta 
de programes emesa en el marc de la programació
global de l'ORF. L'estiu del 1999, l'ORF i la VÖZ van
acordar una nova fase de cooperació planejada
mútuament, que va des d'un acord en l'àmbit 
de la publicitat (limitació de les formes de publicitat 
en els canals temàtics de l'ORF) fins a activitats comunes
en l'àmbit Online i el recolzament per part de l'ORF

de l'anomenada «solució de cessió d'espai televisiu» 
de la VÖZ.(16)

Actualment, sembla que, en les discussions
polítiques sobre els mitjans de comunicació, comença a
haver-hi un cert consens a l'hora de veure el paper de
l'ORF pública com a un element estabilitzador important 
de la democràcia en un mercat dual, al que també
s'haurien de concedir les corresponents oportunitats 
de desenvolupament durant la transició a la televisió
digital.(17) Al mateix temps, es destaca que també cal
atorgar a un futur distribuidor privat de televisió l'espai
de moviment que li correspongui d'acord amb la gama
de freqüències disponible, especialment si tenim 
en compte que nombrosos experts han anat posant
cada vegada més en dubte la rendabilitat del projecte
de la televisió privada a Àustria.

Paral·lelament a això, encara no s'han tancat 
els debats sobre la constitució d'una institució referida
als mitjans de comunicació, a la qual s'atribuirien
àmplies competències reguladores. Principalment
l'impuls de convergència entre el diferents sector
mediàtics que requereix el desenvolupament
tecnològic de la digitalització i el concepte integrat 
de regulació que això ha fet necessari, representen
molts reptes per a una política de mitjans o per a una
política de comunicació encara inexistent. Amb aquest
rerefons, sembla que, a Àustria, la transició a l'era 
de la comunicació digital encara té per davant moltes
qüestions per resoldre, que s'expliquen pel continuat
«retard en el desenvolupament». T.S.

48



GARITAONANDÍA, Carmelo, LÓPEZ, Bernat [eds.], Televisión de

proximidad en Europa. Experiencias de descentralización en la era

digital, Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra.

ORF ON: http://www.orf.at

SCHAFFELHOFER, Walter, «Friedensschluss im Äther», VÖZ Journal,

4/99, pàg. 3.

STEINMAURER, Thomas (1998), «Das Rundfunksystem Österreichs» 

a HANS-BREDOW-INSTITUT [eds.], Internationales Handbuch für Hörfunk

und Fernsehen, Nomos, Baden-Baden/Hamburg, pàg. 449-465.

Medien (diari de l'APA), 6 d'octubre del 1999.

(15) La distribució Simulcast vol dir l'emissió simultània 

d'un programa per via analògica i digital. 

(16) Vegeu: SCHAFFELHOFER, Walter. «Friedensschluss im Äther», VÖZ

Journal, 4/99, pàg. 3.

(17) A més, actualment encara queda per resoldre un punt 

de la discussió referent a una nova reforma de l'ORF que consistiria

possiblement a transformar la institució de ràdio i televisió 

amb personalitat jurídica pròpia.

FABRIS , Hans Heinz, SIEGERT, Gabriele, «Austria: Una tímida y tardía

regionalización de la televisión» a DE MORAGAS SPA, Miguel,

49

Signatura del Conveni 
d’autorregulació 
de la publicitat a la ràdio
El 4 de novembre de 1999 es
va signar el Conveni d’autor-
regulació de la publicitat a la
ràdio.
A més del CAC, el Gremi de
Publicitat de Catalunya, el
Col·legi de Publicitat de Cata-
lunya, el Consorci de Comu-
nicació Local, la Federació
d’Entitats i Organismes de Rà-
dio Local de Catalunya, l’Asso-
ciació Catalana de Radio-
difusió Privada, les empreses
concessionàries de ràdio que
signen aquest Conveni són:
Catalunya Ràdio, COM Ràdio,
Flaix FM, Ona Catalana, Onda
Rambla, Ràdio Estel, Ràdio
l’Hospitalet, Ràdio Salut,
Ràdio Tele Taxi, i Radiocat xxI.
En relació amb les cadenes
Ser, Cope i Onda Cero, els
seus responsables a Cata-
lunya han expressat el seu
convenciment que les direc-
cions de les seves cadenes a
Madrid no tindran cap proble-
ma en autoritzar la signatura

d´aquest acord.
L’origen d’aquest Conveni és
un estudi del CAC del mes
d’abril de 1998 sobre formes
publicitàries a la ràdio i
d’anàlisi del compliment de
l’obligació legal de separació
entre publicitat i informació
(article 11 de la LGP).que va
portar al CAC a convocar a les
emissores objecte de l’estudi
i a les Agències de publicitat
a diverses reunions. Cal tenir
en compte que a diferència
del mitjà televisió, on la Llei
de Televisió Sense Fronteres
estableix la normativa sobre
publicitat aplicable, en el
mitjà ràdio no hi ha normativa
específica en aquest sentit.
L’única llei aplicable és la Llei
General de Publicitat, que no
està pen-sada pel llenguatge
radiofònic, sinó per la premsa
escrita. Calia, doncs, trobar
fòrmules que adaptessin
l’esperit d’aquesta Llei al
funcionament real de les
ràdios. 
El Conveni estableix que el
locutor no es podrà involucrar

ni fer judicis de valor a no ser
que prèviament hi hagi una
separació acústica o quan
per la pròpia naturalesa del
missatge quedi clar que és
publicitat i no informació. En
els publireportatges, el
locutor no hi participa (només
saluda i s’acomiada). En el
bartering hi ha una explicació
verbal de manera recurrent
que el programa està finançat
totalment per l’empresa o la
marca que es publicita.
S’estableixen unes excep-
cions en les retransmission
esportives, les radiofòrmules
musicals i les ràdios locals,
públiques i privades.
A partir d’ara, el CAC farà un
seguiment de les emissions
de ràdio a Catalunya, i
convocarà periòdicament a
les emissores de ràdio
signants del Conveni per tal
de dialogar sobre el seu
compliment amb la finalitat
d’establir criteris homogenis
d’aplicació i en l’exercici de
les seves funcions i com-
petències, es compromet a

aplicar les disposicions acor-
dades a totes les ràdios en FM

de Catalunya, amb indepen-
dència de si han o no signat
el Conveni.
El Col·legi de Publicitat i el
Gremi de la Publicitat de
Catalunya recomanaran als
respectius col·legiats i asso-
ciats que, en les seves
relacions amb les emissores
de ràdio, actuïn tenint en
compte el compromís que
aquestes han adquirit amb la
signatura del present conveni
d’autorregulació.
Finalment, el Consorci de
Comunicació Local, la Fede-
ració d’Entitats i Organismes
de Ràdio Local de Catalunya
i l’Associació Catalana de
Radiodifusió Privada trame-
tran a les emissores que
representen el text del Con-
veni per tal que valorin la
seva futura adhesió. 

(Vegeu el text íntegre del Con-

veni que publiquem en aquest

número de Quaderns del CAC.

Pàg 55)

Notícies


