Television Programming and Information
on the Day of Reflection

Isabel Sanchez

Introduction

The regulation of the electoral campaign contained in the
LOREG (Organic Law on the General Electoral System)
and, in particular, its rules in relation to the day of reflection,
requires special care from the media in treating information
broadcast during the day with regard to political pluralism
and proportionality of candidatures, as well as to prevent
broadcasts that could influence how people will vote.

However, 13 March 2004 was a very atypical day of
reflection, particularly in the final hours that were rife with
tension and which even led to a fear that the elections would
be adjourned. As explained in the document entitled
Considerations by the CAC on the Television Treatment of
the 11 March Attacks in Madrid and Subsequent Events
Through to the Spanish Elections of 14 March', the
singularity of the day before the 2004 Spanish legislative
elections was marked by the tragic attacks of 11 March. The
unanimous decision by the political parties that took part in
the elections to bring the campaign to a close prolonged the
period of reflection to three days. Also, the imminent
elections focused public interest on clearing up as speedily
as possible the doubts about who was behind the attacks,
which oscillated between two opposing hypotheses: a
preliminary official version which held that ETA was to
blame, and the version that pointed towards Islamic
fundamentalist terrorism. The media consequently focused
news attention during the day of reflection on dispelling
these doubts, on an extremely delicate day with regard to
the requirement of neutrality.

Isabel Sanchez
Technical Officer at the Catalonia Broadcasting Council
Services

As mentioned in the Considerations', “these circums-
tances placed the media in an extraordinary situation and
generated intense debate about the possible relationship
between the television treatment of the events in the wake
of the Madrid outrage of 11 March and the electoral results
of 14 March”.

This article aims to make a comparative analysis of the
news treatment that the four television stations analysed
(TV3, TVE-1, Tele-5 and Antena 3 TV) gave to the events
that took place on this unusual day of electoral reflection.
Firstly, it studies the changes the different stations made to
their programming schedules, taking into account the
broadcasting of special news reports, the existence of com-
petitive programming, the dissemination of special editions
of regular programmes and the amount of advertising. A
second part of the analysis focuses on the treatment of
events relating to the attacks on the lunchtime and evening
news bulletins. On this issue, we analysed whether the
stations respected regular programme lengths, the news
time devoted to 11 March and the way the different stations
treated the stories that comprised the news agenda that
day. Finally, we analysed the news treatment of the two key
events of the day: the principal public appearances of
political actors and the mass protests outside the Popular
Party offices.

Changes to Programming Schedules

On 13 March, all the stations analysed maintained their
regular Saturday programming schedules, which were only
interrupted by the broadcasting of various special news
reports devoted entirely to the attacks. These were aired
throughout the day and varied in length (see Tables 13,14,
15 and 16). TV3 and TVE-1 featured the most news

Monographic: Television Programming and Information on the Day of Reflection

37



bulletins (and 6 respectively) and they lasted longer than on
the private stations, often exceeding 20 minutes. The
special news reports on Antena 3 TV and Tele-5 (which
broadcast 5 and 4, respectively) had an average length of 3
minutes.

The most significant programming change was the
competitive programming of TVE-1, which broadcast the
Elias Querejeta documentary Asesinato en febrero
(Assassination in February) at 11.30 p.m., telling the story of

the assassination of the socialist MP, Fernando Buesa, and
his bodyguard at the hands of ETA in February 2000. The
station had planned to show the film Shakespeare in Love,
which was eventually aired on Friday, replacing the regular
variety show Noche de fiesta, which TVE considered
inappropriate under the tragic circumstances.

There were also the different cases of special editions of
regular programmes. Examples include the TV3 news
blocks 3/24 and TVE-1's Informe semanal, both devoted

Table 13. TV3. Programming between 8.00 a.m. on 13 March and 1.30 a.m. on 14 March

Start time | End time Programme Comments
08:00 08:30 Informatiu 3/24 Exclusively about the attacks
08:30 09:00 Informatiu 3/24 (rebroadcast) Exclusively about the attacks
09:00 09:07 Accents
09:07 09:48 Nydia Concert
09:48 10:23 Nydia
10:24 11:10 Rodasons
11:10 11:15 Avang informatiu Exclusively about the attacks
11:15 12:04 Charlie’s Angels
12:04 13:11 Film The White Horse
13:11 13:36 Avang informatiu Exclusively about the attacks
13:40 14:05 Film The White Horse (continuation)
14:09 14:24 Minut Zero Partially devoted to the attacks
14:29 15:42 TN Migdia Exclusively about the attacks except for a brief block
15:43 15:50 El Temps
15:50 15:55 Cuina per solters
16:02 17:13 El cor de la ciutat
17:20 18:24 Film Can t Hardly Wait
18:24 18:35 Avang informatiu Exclusively about the attacks
18:35 19:06 Film Can t Hardly Wait (continuation)
19:06 19:18 Avang¢ informatiu Exclusively about the attacks
19:18 19:39 Film Can t Hardly Wait (continuation)
19:45 19:59 Tresors del mén, patrimoni de la humanitat
19:59 20:25 Avang informatiu Exclusively about the attacks
20:31 21:46 TN Vespre Exclusively about the attacks except for a brief block
21:50 21:54 El Temps
21:56 23:33 Football
23:34 23:54 Special news report Exclusively about the attacks
00:01 01:20 Film Saturday Night Fever
01:20 01:25 Avang informatiu Exclusively about the attacks
01:25 01:30 Film Saturday Night Fever (continuation)

Source: Catalonia Broadcasting Council

Quaderns del CAC: Issue 19-20




exclusively to the attacks and lasting one hour. Tele-5 also
broadcast a special edition of the programme No es lo
mismo, which lasted more than two hours and included
reports, accounts and live interviews with the main people
involved in the events. Antena 3 TV was the only station that
did not change the content of its regular Saturday
programming at all on the day of reflection.

With the stations aired
advertisements on 13 March, although to different extents?.

regard to advertising, all

The two public stations contained litle more than 90
minutes of advertising over the whole day. Tele-5 came in at
nearly double this figure with 2 hours, 49 minutes. Antena 3
TV exceeded this, with 3 hours, 35 minutes.

News Bulletins

Throughout the day of electoral reflection, TV3 and TVE-1
Spain featured news bulletins considerably longer than
normal (both around 75 minutes, instead of the 55 minutes
of the regular bulletins). However, they were slightly shorter
than on the days of 11 and 12 March, when many news
bulletins on the public stations analysed lasted more than 90
minutes.

All the stations analysed devoted a large part of their news
bulletins to covering different aspects of the 11 March tra-
gedy. It is important to emphasise that the presence of news
unrelated to the attacks coincided with the sphere of the
news space (i.e., Spain or Catalonia). While the Spanish

Table 14. TVE-1. Programming between 8.00 a.m. on 13 March and 1.30 a.m. on 14 March

Start time | End Time Programme Comments
08.00 08.01 Informativo Canal 24 Exclusively about the attacks
08.06 09.03 La hora de Warner Bros.
09.10 11.08 Zona Disney
11.08 11.35 Avance informativo Exclusively about the attacks
11.35 11.59 S Club 7 in Hollywood
12.08 13.05 Especial David Bisbal
13.11 13.41 Avance Informativo
13.41 14.04 Especial David Bisbal (continuation)
14.05 14.29 L’'Informatiu cap de setmana Exclusively about the attacks except for a brief block
14.30 14.58 Special news report on 11 March Exclusively about the attacks
14.58 16.28 Telediario-1 Exclusively about the attacks except for a brief block
16.28 18.03 Afternoon film: The Big Day
18.05 19.01 Cine de barrio
19.01 19.18 Avance informativo Exclusively about the attacks
19.19 20.11 Cine de barrio
20.11 20.25 Avance informativo Exclusively about the attacks
20.25 20.58 Cine de barrio
21.00 22.11 Telediario-2 Exclusively about the attacks except for a brief block
22.11 23.14 Informe Semanal Exclusively about the attacks
23.29 23.34 Film Asesinato en febrero
23.34 23.37 Avance informativo Exclusively about the attacks
23.37 01.02 Film Asesinato en febrero (continuation)
01.13 01.18 Avance informativo Exclusively about the attacks

Source: Catalonia Broadcasting Council

Monographic: Television Programming and Information on the Day of Reflection

39



news bulletins in the sample (the two editions of the
Telediario, Informativos Tele-5 and Antena 3 Noticias) were
fully devoted to the attacks, the lunchtime and evening
bulletins on TV3 contained a brief block about other news
stories of the day (lasting 15 and 5 minutes, respectively)
and the lunchtime bulletin of TVE Catalonia devoted 7 of its
24 minutes to stories unrelated to 11 March.

Separate mention should be given to the TV3 evening
news bulletin, which included live telephone interviews with
the First Minister of the Generalitat, Josep Bargallo, and the
Delegate of the Government in Catalonia, Susanna Bouis.
As a result of extending the evening bulletin, the station had
to transfer the transmission of the football match scheduled
for 9.30 p.m. to station 33. The continuation of the match
was broadcast by TV3 at 9.56 p.m., once the news bulletin
had ended.

The lunchtime bulletin of TVE Catalonia and the Tele-5
and Antena 3 TV bulletins were the normal length, in line
with the stations’ decision to promote normality in their news
programmes.

With regard to the content of the news bulletins broadcast
throughout the day of electoral reflection, there were
substantial differences between the stations in terms of the
treatment afforded the different stories on the news agenda
for the day of 13 March.

One of the points in which station behaviour differed the
most was the news time that the lunchtime bulletins devoted
to the mass protest demonstrations that had taken place the
previous day. While the lunchtime bulletin of TVE Catalonia
and Antena 3 Noticias 1 devoted nearly 30% of their news
time to the demonstrations, the figure was much lower on
the other bulletins, i.e., Telediario-1 (12.7%), Informativos
Tele-5 (11.5%) and TN migdia (9.2%). In absolute terms,
however, the programmes that awarded most importance to
the demonstrations were Antena 3 Noticias 1, with nearly 13
minutes and Telediario 1, with more than 10 minutes. TVE-
1 was the only station that on 13 March did not mention the
people who had booed PP representatives during the
demonstrations in Barcelona, although it had mentioned it
the previous day.

Table 15. Tele-5. Programming between 8.00 a.m. on 13 March and 1.30 a.m. on 14 March

Start time |End time Programme Comments
08.00 08.04 The Archie Mysteries
08.06 10.53 Max Clan
10.54 11.18 Kombai & Co
11.23 12.03 Relic Hunter
12.03 12.06 Avance informativo Exclusively about the attacks
12.12 12.17 Relic Hunter (continuation)
12.18 12.59 Visto y no visto
12.59 13.00 Avance informativo Ex¢lusively about the attacks
13.07 13.28 Visto y no visto (continuation)
13.29 14.02 Walker, Texas Ranger
14.02 14.04 Avance informativo Exclusively about the attacks
14.13 14.28 Walker, Texas Ranger(continuation)
14.28 15.24 Informativos Tele-5 Exclusively about the attacks except for a brief block
15.28 17.45 Film Iron Will
17.48 20.10 No es lo mismo Exclusively about the attacks
20.11 20.22 Avance informativo Exclusively about the attacks
20.30 21.27 Informativos Tele-5 Exclusively about the attacks except for a brief block
21.32 23.51 Film Sabrina
2351 1.30 Film Sliver

Source: Catalonia Broadcasting Council

Quaderns del CAC: Issue 19-20



Another point to highlight is the inclusion of inserts by
politicians other than those of the PP and PPC on the news
bulletins, given that the representatives of the Spanish
the
programmes analysed. All the evening news bulletins of the
different stations broadcast the 9.15 p.m. appearance of the
PP candidate to the presidency of the government, Mariano

government were given speaking time on all

Rajoy. However, as the sample shows (see Table 14), TVE-
1 was the only station to broadcast it live. TV3 began the
broadcast but technical problems meant it ended up going
to air later. While TVE-1 and Antena 3 TV only gave
speaking time to a politician not from the government in their
evening bulletins (the socialist Alfredo Pérez Rubalcaba),
TV3 and Tele-5 awarded speaking time in both their
bulletins to members of the PSOE and Basque political

representatives (the spokesperson for the Basque
Government, Miren Azkarate, on TV3 and the President of
the PNB, Josu Jon Imaz, on Tele-5). TV3 also awarded
speaking time to all the Catalan political forces represented
in the Parliament of Catalonia except for ICV-EA. Finally, |
should comment on the unique case of the lunchtime
bulletin of TVE Catalonia, which only included an insert from
the government spokesperson, Eduardo Zaplana.

One of the most noteworthy aspects when it came to doing
the comparative analysis of the news treatment of the
bulletins on the day of electoral reflection related to the story
of responsibility for the attacks, with important differences
between the stations which are set out in more detail below.

TV3's lunchtime bulletin included a story saying that the
National Intelligence Centre (CNI) was following a line of

Table 16. Antena 3 TV. Programming between 8.00 a.m. on 13 March and 1.30 a.m. on 14 March

Start time| End time Programme Comments

08.00 11.15 Megatrix

11.24 12.28 La Batidora

12.28 12.59 The A Team

12.59 13.02 Avance informativo Exclusively about the attacks
13.08 13.26 The A Team (continuation)

13.26 13.56 Sabrina, The Teenage Witch

13.56 14.06 The Simpsons

14.06 14.09 Avance informativo Exclusively about the attacks
14.17 14.59 The Simpsons (continuation)

14.59 15.43 Noticias 1 Exclusively about the attacks except for a brief block
15.49 15.51 El Tiempo

15.58 18.26 Film The Challenge

18.27 20.11 Film Three Wishes

20.11 20.24 Avance informativo Exclusively about the attacks
20.35 20.58 Film Three Wishes (continuation)

20.58 21.41 Noticias 2 Exclusively about the attacks except for a brief block
21.41 21.43 Telecupén

21.54 22.15 The Simpsons

22.16 23.47 Film Shangai Kid Il

23.47 23.50 Avance informativo Exclusively about the attacks
23.56 00.29 Film Shangai Kid Il (continuation)

00.39 01.24 Noche de impacto

01.24 01.28 Avance informativo Exclusively about the attacks
01.24 01.30 Noche de impacto (continuation)

Source: Catalonia Broadcasting Council

Monographic: Television Programming and Information on the Day of Reflection

M



42

inquiry into the attack having been carried out by Al-Qaeda,
and a statement by Pérez Rubalcaba at 1.31 p.m., in which
he emphasised the public’'s call for information. It also
referred to the desire of some political parties in the Basque
Country to reveal the truth about who was behind the
attacks as quickly as possible. A story on the evening
bulletin added that the CNI had stopped investigating ETA
to concentrate on Al-Qaeda. A second story said that Spain
had joined the list of countries that had been victims of
international terrorism. As | said before, the TV3 evening
bulletin aired live telephone interviews on the day of
reflection with the First Minister of the Generalitat, Josep
Bargall6, and the delegate of the government in Catalonia,
Susanna Bouis, relating to the controversy about the
supposed manipulation of information on the Madrid
bombings. At 8.35 p.m., just after the bulletin had begun,
Josep Bargall6 telephoned the station and made an on-air
accusation that the Spanish Government was withholding
information on the investigations into who was behind the
attacks. The First Minister demanded transparency from the
Spanish Government and ethics on the part of the media
and said that some members of the CNI had personally
expressed to him their discontent and dissatisfaction with
the Government’s actions. Susanna Bouis immediately (at
8.52 p.m.) contacted TVC to respond to the story and the
on-air accusations by the First Minister. She said the
Spanish Government had not “used or withheld information”
and complained about Bargallé’s comments, saying they
could induce acts of violence.

With regard to Tele-5's news bulletins, the lunchtime bulle-
tin mentioned doubts about who was behind the attacks
under the headline “Two Statements from ETA Denying
Responsibility Cause More Political Controversy”, in the
framework of which it aired the statement by Alfredo Pérez
Rubalcaba, as well as inserts by the socialist José Bono and
Josu Jon Imaz, President of the PNB. In its evening bulletin,
Tele-5 featured a story that again referred to the growing
political argument and included the same inserts.

TVE-1's Telediario-1 devoted 3.5 minutes of the one hour
and 24 minutes of the bulletin to dealing with the question of
the responsibility for the attacks. This time was given
exclusively to the official hypothesis because, as |
mentioned before, it did not broadcast the first public
appearance of the socialist Alfredo Pérez Rubalcaba, in

Table 17. T. News Time Devoted to Witness
Information in the News Bulletins of 13 March

Station News time % of total
news bulletin

TV3 0:03:43 2.5

TVE Catalonia -- --

TVE-1 0:46:27 30.0

Tele-5 0:31:07 28.0

Antena 3 TV 0:12:12 14.4

Source: Catalonia Broadcasting Council

which he called on the government to respond to the
public’s demand for information. The bulletin only included
statements from the ministers Zaplana and Acebes in which
they assured the transparency of the Government and
where the latter again pointed the finger at ETA as the most
likely group responsible. In contrast, one of the stories on
Telediario-1 said that, following the attacks in Madrid, the
US had tightened security measures on its undergrounds
and trains. In the evening, Telediario-2 mentioned the
possibility of radical Islamic fundamentalist groups being
behind the attacks, in a cross with a correspondent in
Morocco, and reported on the lack of reaction by Moroccan
authorities to the announcement of the arrest of a number of
its citizens by the Spanish authorities.

The Antena 3 Noticias lunchtime bulletin included only one
story on the responsibility for the attacks, which lasted less
than 90 seconds and which said, “the Government is not
ruling out any line of investigation, but the most likely
suspicions point to ETA”. As on TVE-1, the first public
appearance of Alfredo Pérez Rubalcaba was not broadcast.
It is also worth mentioning that Antena 3 TV devoted part of
its bulletin to recalling the tragic attacks carried out by the
Basque terrorist group at the Civil Guard barracks in Vic in
1991, and the station sent a reporter to Vic to air the
comments of some of the locals there, who had found
themselves reliving the event in the light of the Madrid
bombings. Likewise, in a story that explained the
importance of counselling programmes for victims to
overcome the tragedy, it featured as witnesses two relatives
of victims of ETA attacks. A story of a similar nature
(“People Injured by Attacks and Their Relatives May Suffer

Quaderns del CAC: Issue 19-20




Post Traumatic Stress in the Days After the Tragedy”)
included in the evening bulletin saw the appearance, once
again, of two relatives of victims of attacks by the Basque
terrorist group.

Finally, L informatiu migdia of TVE Catalonia did not tackle
the question of who was behind the massacre at any stage
and focused on the protest demonstrations.

As well as the news treatment of the mass protests outside
the different PP offices, which | will look at in more detail
later, the news bulletins of 13 March featured two news
strategies that differed according to the news time awarded
to witness information®.

According to these figures (see Table 17), we could draw
the conclusion that while the two stations in Catalonia (TV3
and TVE Catalonia) did not give significant importance to
stories featuring witness information, TVE-1 and Tele-5
gave them a third of the total time of their bulletins. Antena
3 TV, with 14.4% of its news time devoted to witness
information, was somewhere in the middle.

Public Appearances by Political Actors

Table 18 shows the first appearance of the main public
appearances by political actors during the day of reflection
and the times they were broadcast on the different stations.
Shadowed cells correspond to broadcasts within news
bulletins.

A look at the above table suggests that the stations
adopted two main news strategies according to whether
they were publicly or privately owned. While TV3 and TVE-
1 chose to interrupt their programming to broadcast most of
the public appearances live, Tele-5 and Antena 3 TV opted
to maintain normal scheduling and included the
appearances on their news bulletins. The only exception
was the live broadcast by all the stations of the appearance
at 8.11 p.m. by the minister Angel Acebes in which he
reported that three Moroccans and two Indians had been
arrested allegedly in relation to the events.

However, the public stations presented a number of

Table 18. First Broadcasts of the Main Public Appearances. 13 March

Person Activity Time of TV3 TVE-1 Tele-5 Antena 3 TV
appearance

Eduardo Zaplana Minister and spokesperson 1.11 p.m. Live Live 14.02 3.30 p.m.
for the Spanish Government

Alfredo Pérez Rubalcaba | Spokesperson for the PSOE | 1.31 p.m. Live -- 15.11 -
in the Lower House

Angel Acebes Interior Minister 2.44 p.m. Live Live 15.12 3.29 p.m.

Angel Acebes Interior Minister 8.11 p.m. Live Live Live Live

Mariano Rajoy PP candidate for the 9.15 p.m. 9.40 p.m. Live 21.21 9.23 p.m.
presidency of the Spanish
Government

Alfredo Pérez Rubalcaba | Spokesperson for the PSOE | 9.31 p.m. Live Live -- 9.36 p.m.
in the Lower House

Eduardo Zaplana Minister and spokesperson Data not 1151 p.m. | 11.37 p.m. -- 11.47 p.m.
for the Spanish Government | avalaible*

Angel Acebes Interior Minister 12.45 a.m. 1.21 a.m. 1.14 a.m. -- 1.24 a.m.

Source: Catalonia Broadcasting Council

*: Because this appearance by Eduardo Zaplana was not broadcast live by any station, we do not know the exact time it took place.

However, we calculate it was between 10 and 11 p.m.

Monographic: Television Programming and Information on the Day of Reflection

43



44

noteworthy exceptions in the decision to air live broadcasts
of the main public appearances by politicians.

Firstly, TVE-1 did not broadcast the first appearance by
Alfredo Pérez Rubalcaba (1.31 p.m.). In his statement
(which was not broadcast on any of the Telediario bulletins)
the spokesperson for the PSOE in the Lower House called
on the government to respond to the demand for information
that the public had expressed at the demonstrations. At that
time, TVE-1 was broadcasting a special news report, which
it did not interrupt or modify.

Secondly, it is important to mention the reasons that led to
Mariano Rajoy’s appearance at 9.15 p.m. not being
broadcast live on the TV3 evening bulletin. After crossing
live to the PP candidate for a number of seconds, technical
problems meant his statement could not be aired until 9.40
p.m., when the bulletin was drawing to a close.

Finally, it is important to mention that the public stations’
strategy seemed to end at the close of the evening bulletins,
because both Eduardo Zaplana’'s statement made
somewhere between 10 and 11 p.m., and Angel Acebes’ of
12.45 a.m. were broadcast later.

In his final appearance of the day, Eduardo Zaplana
criticised Pérez Rubalcaba for having accused the
Government of lying to the public and defended the
transparency of its actions. He also recalled that
demonstrations, protests and public acts were illegal on the
day of electoral reflection. At the time of his appearance,
TV3 was transmitting a football match and TVE-1 was
showing the programme Informe seminal, while the private
stations were airing films.

While Angel Acebes was reporting at 12.45 a.m. on the
fact that a video had been found showing an Al-Qaeda
militant claiming responsibility for the attacks, TV3 was
broadcasting the film Saturday Night Fever and TVE-1 was
showing the documentary Asesinato en febrero. The pre-
recorded broadcast of the Interior Minister's appearance
was aired 30 minutes later on both public stations as part of
subsequent special news reports.

With regard to the private stations, it is worth mentioning
that Antena 3 TV did not broadcast the first statement from
Alfredo Pérez Rubalcaba at 1.31 p.m., as had also been the
case with TVE-1. At that time, Antena 3 TV was airing the
series Sabrina, The Teenage Witch.

Tele-5 did not broadcast the last three public appearances

by politicians. The first it dropped was the statement by
Alfredo Pérez Rubalcaba at 9.31 p.m., when the PSOE
spokesperson responded to comments by Mariano Rajoy
accusing the party of having convoked the mass protests
outside the PP offices. The station was just about to begin
to show the film Sabrina once its Informativos Telecinco
evening bulletin had ended. Tele-5 did not broadcast the
last appearance of Eduardo Zaplana, which took place
between 10 and 11 p.m., or the appearance by the minister
Angel Acebes at 12.45 a.m. At the time, the station was
showing the films Sabrina and Sliver, respectively.

The Mass Protests Outside the PP Offices

The mass protests outside a number of different PP offices
across Spain, where protestors accused the Government of
manipulating information, were one of the events that
marked this unique day of reflection. From the news point of
view, giving more or less airtime to this public reaction
appeared to award a different level of importance to the fact
that a group of citizens was calling into question the
informational transparency of the Government. It is
important to add that the news treatment of the protests was
substantially different among the various stations.

TVE-1 and Antena 3 TV coincided in not mentioning the
existence of the protests at any time during their special
news reports on the attacks. However, the second edition of
TVE-1's Telediario devoted 2 minutes and 12 seconds to
the issue, while Antena 3 TV included a story of 1 minute
and 7 seconds. However, the private station, in a special
news report aired at 11.47 p.m., reported on a meeting of
the electoral commission to study a complaint by the PP in
relation to the protests outside its offices.

TV3 and Tele-5 gave more importance to this public
reaction. Beginning at 7.06 p.m., the story about the mass
protests was mentioned three times on TV3 in its different
special news reports that interrupted programming over the
course of the day. On the evening news bulletin (at 8.31
p.m.), TV3 was especially noticeable in the amount of time
it devoted to this story (13 minutes and 15 seconds)4. TN
vespre included various live crosses throughout the bulletin
to report on the protests. It connected twice to the PP office
in Madrid, once to the office in Barcelona and once to the

Quaderns del CAC: Issue 19-20



protests outside the office of the delegate of the
government. It also covered demonstrations by people in
Valencia and the Balearic Islands outside their respective
PP offices. Another point worth mentioning is that, unlike
TVE-1 and Antena 3 TV, TV3 included statements from
some of the people taking part in the protests.

Tele-5, like TV3, mentioned the protests, although slightly
later, at 7.24 p.m., as part of a short special news report that
interrupted the programming. Shortly afterwards it crossed
live to the Madrid protests as part of the programme No es
lo mismo, which was dealing exclusively with the 11 March
attacks. Within the Informativos Tele-5 evening bulletin, the
private station devoted a total of 4 minutes and 36 seconds
to the protests and, like TV3, included inserts of various
protestors.

Notes

1

Considerations by the CAC on the Television Treatment of
the Attacks in Madrid of 11 March 2004 and Subsequent
Events Through to the Elections of 14 March.

On 11 and 12 March, all the stations reduced the amount of
advertising. In the case of TVE-1, it stopped airing
advertisements for two days beginning from the time when
the scale of the tragedy became clear. (See the article
Television Programming on 11 and 12 March).

As was established in the report’'s methodology, witness
information was understood to mean stories structured
around statements by victims, their relatives and direct or
indirect witnesses to the events, as well as all anonymous
people who do not contribute additional information but
simply express their state of mind or support for the victims
(attendees at funerals, people from the suburbs affected,
etc.).

It should be mentioned that the recount of the time devoted
to the protests did not include Rajoy’s statements in which
he accused the PSOE of organising the protests and
demanding they be dissolved, or those of Pérez Rubalcaba
denying that the party was involved.

Monographic: Television Programming and Information on the Day of Reflection

45





