
ISSN (electrònic): 2014-2242 / www.cac.cat
QUADERNS 

DEL CAC

41
Quaderns del CAC 50 - octubre del 2024

Presència i influència del Grupo Godó a la ràdio estatal 
espanyola (1982-2022)

José Ignacio Wert-Moreno

joseignaciow@hotmail.com
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4283-0849

Article rebut el 24/05/2024 i acceptat el 30/09/2024

Com citar: 
Wert-Moreno, J.I, i Legorburu Hortelano, J.M. (2024). Presència i influència del Grupo Godó a la ràdio estatal espanyola (1982-
2022). Quaderns del CAC, 50, 41-50. doi: https://doi.org/10.60940/qcac50id431852

Resum
Tot i que Radio Barcelona va obtenir el 1924 la primera 
concessió per emetre, una vegada regulada la radiodifusió 
a Espanya (EAJ-1), l’empresariat català no hi va tenir una 
presència efectiva a escala estatal fins a sis dècades després. 
El Grupo Godó ho va aconseguir amb una emissora sorgida al 
boom de l’FM, Antena 3 Radio, que, en només deu anys (1982-
1992), va assolir el lideratge d’audiència. És menys conegut 
que la polèmica desaparició d’aquesta cadena no va suposar 
el final de la seva influència, ja que va compartir, juntament 
amb el Grupo PRISA, el capital de la societat Unión Radio fins 
al 2022, moment en què va acabar —discretament i gairebé 
sense repercussió— una relació empresarial que havia durat 
tres dècades. Per tal de traçar el recorregut històric, s’ha dut 
a terme una investigació qualitativa mitjançant entrevistes en 
profunditat a directius rellevants de l’emissora i el Grup. Els 
resultats assenyalen les etapes i l’abast de la rellevància al 
sector radiofònic de l’editora de La Vanguardia entre el 1982 
i el 2022.

Paraules clau
Antena 3 Radio, Catalunya, Espanya, Grupo Godó, Grupo 
PRISA, radiodifusió, Unión Radio.

Abstract
Although EAJ-1 Radio Barcelona obtained the first-ever 
broadcasting licence following the regulation of Spanish 
broadcasting in 1924, Catalan companies did not have a 
significant nationwide presence in the sector until six decades 
later. This was finally achieved by Grupo Godó through a radio 
station —Antena 3 Radio— that first emerged during the FM 
boom and which within just ten years (1982-1992) had risen 
to be an audience leader. A lesser-known fact is that the 
controversial disappearance of this station did not mark the 
end of the Group’s influence, as together with Grupo PRISA it 
continued as a stakeholder in the Unión Radio company until 
2022. At this point —quietly and almost without impact— it put 
paid to a business relationship that had lasted three decades. In 
order to trace its historical trajectory, qualitative research was 
carried out via in-depth interviews with prominent executives 
of both the radio station and the Group. The results pinpoint 
the different phases and scope of relevance of the Group —
publisher of La Vanguardia newspaper— in the radio sector 
from 1982 to 2022.

Keywords
Antena 3 Radio, Catalonia, Spain, Grupo Godó, Grupo PRISA, 
broadcasting, Unión Radio.

1. Introducció

El panorama radiofònic espanyol gaudeix de gran estabilitat des 
de fa més de dues dècades. Al marge de la cadena pública 
estatal —Radio Nacional de España— i de les diverses 
emissores de titularitat de les administracions autonòmiques, 
els operadors privats es divideixen, fonamentalment, entre 

PRISA Radio, propietària de la Cadena SER i les seves ràdios 
temàtiques musicals; Ábside Media (Conferencia Episcopal 
Española), referència en l’accionariat de COPE i les seves 
marques musicals, i Atresmedia Radio (Planeta), que gestiona 
Onda Cero, juntament amb les seves emissores musicals. Hi 
ha hagut altres grups editors que han tingut una presència 
destacada al mitjà. És el cas de Vocento, que no va arribar 

José María Legorburu Hortelano

Universidad San Pablo-CEU, CEU Universities
legorburu@ceu.es
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3209-3216

(41-50)



Presència i influència del Grupo Godó a la ràdio estatal espanyola

42
Quaderns del CAC 50 - octubre del 2024

J.I. Wert-Moreno i J.M. Legorburu Hortelano

a aconseguir que quallés el projecte de Punto Radio (2004-
2013). Tot i això, el Grupo Godó, editor de La Vanguardia, sí que 
ha tingut un paper significatiu en la història recent de la ràdio 
a Espanya. Concretament, va ser un destacat dinamitzador 
del mercat entre el  1982 i el  1992, que va transformar la 
freqüència modulada. Tot i això, amb prou feines adquireix un 
perfil propi durant la seva llarga etapa —conclosa el 2022— de 
presència minoritària a PRISA Radio, constituïda el 1994 com 
a Unión Radio.

Es tracta d’una qüestió no abordada fins ara de manera 
singular, sinó tractada en diverses investigacions científiques 
centrades en l’àmbit de la història de la radiodifusió, en 
general, i d’Antena 3 Radio, en particular. Tampoc no es pot 
dir que hi hagi una literatura extensa al respecte. En tot cas, 
destaquen aportacions com les tesis doctorals de Dobón-Roux 
(2017) i Wert-Moreno (2023), així com altres estudis centrats 
específicament en La Vanguardia i el seu grup editor, com pot 
ser el de Nogué i Barrera (2006). De la mateixa manera, es 
pot trobar informació rellevant en altres fonts, com és el cas de 
les biografies o autobiografies de participants en tot el periple 
històric: Mario Conde (Cacho, 1994), Antonio Herrero (Herrero-
Tejedor, 2008), José María García (Ferrer, 2016), Concha 
García Campoy (Dalmau, 2018), Manuel Jiménez de Parga 
(2008), Jesús de Polanco (Cabrera, 2015; Cruz, 2021), etc.

2. Objectiu i metodologia

Aquesta investigació es planteja com a objectiu definir el paper 
que el Grupo Godó, conegut, sobretot, per la seva rellevant 
influència a Catalunya durant gairebé un segle i mig, ha tingut 
al conjunt de l’Estat espanyol a través de la seva activitat en el 
mercat radiofònic al llarg de quatre dècades (1982-2022). Cal 
assenyalar que aquesta presència es divideix en dos períodes 
ben diferenciats. En el primer (1982-1994) va exercir un 
paper protagonista com a accionista de referència d’Antena 3 
Radio, en ocupar-se de la seva gestió fins a l’entrada del Grupo 
PRISA al seu accionariat. En el segon (1994-2022), només va 
participar subsidiàriament en la gestió de la Cadena SER i les 
seves emissores musicals com a soci minoritari de la societat de 
serveis Unión Radio, posteriorment anomenada PRISA Radio.

Aquesta investigació, com s’ha mencionat, té un caràcter 
qualitatiu marcat, ja que, per recórrer el periple del Grupo Godó al 
mercat radiofònic estatal, s’ha ajudat d’una minuciosa revisió de 
la literatura i dels seients hemerogràfics dels diaris principals de 
cobertura nacional, però, sobretot, de la informació recol·lectada 
a partir de fonts primàries-orals (concretament, els testimonis 
d’informants clau, recollits mitjançant entrevistes personals en 
profunditat sota qüestionari tancat semiestructurat, fetes entre 
el febrer del 2019 i l’octubre del 2021).

En particular, la mostra d’informants clau, identificats i 
seleccionats d’acord amb el paper exercit per cadascun, es 
compon així: Eduardo Alcalde, director general d’Antena  3 
Radio (1993-1994) (18.3.2019); Alfonso Cavallé, subdirector 

general d’Antena 3 Radio (1988-1994) (11.5.2021); Juan Luis 
Cebrián, president i conseller delegat del Grupo PRISA (1988-
2018) (27.7.2021); Augusto Delkáder, conseller delegat de la 
Cadena SER i d’Unión Radio (1991-2021) (13.2.2019); Juan 
María Sainz, director general i conseller delegat d’Antena  3 
Radio (1992-1993) (08.02.2019); Joan Tapia, director de 
La Vanguardia (1987-2000) (21.10.2021), i Luis Ángel de la 
Viuda, director d’Expansión, d’Antena  3 Radio (1984-1990) 
(29.12.2020). Totes aquestes entrevistes van ser gravades i 
transcrites.

Lamentablement, no es va poder accedir a fonts primàries 
rellevants, com Jesús de Polanco o Manuel Martín Ferrand, ja 
traspassats; tampoc al testimoni de Javier de Godó, que va 
rebutjar ser entrevistat. En tot cas, sí que se n’han recollit els 
testimonis de fonts secundàries i, en el cas del president del 
Grupo PRISA, gràcies al seu arxiu personal, dipositat al Grupo 
Timón.

3. Resultats

El Grupo Godó va participar en el consorci de mitjans de 
comunicació que va impulsar la marca Antena 3 atret pel negoci 
de la televisió privada. L’interès per aquest grup i pel seu vaixell 
insígnia, el diari La Vanguardia, per tenir influència a l’Estat 
espanyol, més enllà de Catalunya, s’havia posat de manifest 
durant el tardofranquisme, quan mantenia unes tirades molt 
rellevants, semblants o superiors a la dels diaris editats a la 
capital (Davara, 2005, p.  139), a partir d’una línia editorial 
molt moderada respecte al règim, tant que alguns autors la 
qualifiquen com a “la no ideologia” (Alférez, 1986, p. 74). Així, 
quan, tot just transcorreguts set anys de la mort de Franco, els 
promotors van decidir centrar els objectius en la ràdio, atès 
que els canvis legislatius per possibilitar els canals comercials 
de televisió havien quedat postergats amb el canvi de Govern 
d’UCD al PSOE del 1982, fou el Grupo Godó el que, d’entre 
totes les editores que van aixecar Antena 3 Radio, va fer un 
pas endavant i va assumir el protagonisme en la propietat i en 
la gestió.

La seva primera dècada de funcionament (1982-1992) suposà 
un èxit empresarial i una fita en la història dels mitjans de 
comunicació en l’Espanya de la posttransició. Tot i això, l’inici 
de les emissions d’Antena 3 TV el 1990 donà lloc en poc temps 
a un seriós daltabaix financer per als seus accionistes, amb 
el Grupo Godó al capdavant, que es va traduir en una crisi a 
la cadena radiofònica, escenificada amb un agre enfrontament 
entre el màxim responsable de la gestió i el propietari. Aquest 
últim, Javier de Godó, acabaria demanant l’ajuda del seu 
competidor principal, el Grupo PRISA, que va passar a ocupar-
se de la cadena dues temporades, cosa que va culminar amb el 
cessament d’emissions el juny del 1994, operació que Federico 
Jiménez Losantos (1992, p. 28) va batejar com a antenicidi.

Aleshores ja estava plenament operativa la societat de serveis 
Unión Radio, que reunia els actius radiofònics de tots dos 



43
Quaderns del CAC 50 - octubre del 2024

J.I. Wert-Moreno i J.M. Legorburu Hortelano Presència i influència del Grupo Godó a la ràdio estatal espanyola 

grups; una relació que va perviure fins a mitjans del 2022. 
Mentrestant, l’empresa editora de La Vanguardia va recuperar, 
amb l’emissora generalista RAC1 (també la musical RAC105), 
la presència en el mercat radiofònic, al marge dels seus socis, i 
es va circumscriure així al territori català.

3.1 Godó inverteix en la ràdio, amb la vista posada en la 
televisió (1980-1982)
Antena  3 SA, inscrita al Registre Mercantil el 9 d’octubre 
del 1980, neix com un afany personal de Manuel Martín Ferrand 
i els germans Manuel i Rafael Jiménez de Parga (Faus, 1991, 
p. 21), que aconsegueixen atreure el seu projecte a empreses 
periodístiques com l’agència Europa Press, Prensa Espanyola, 
el Grupo Zeta i, especialment, el Grupo Godó (Dobón-Roux, 
2017, p. 44).

Es dona la circumstància, com relata Manuel Jiménez de Parga 
(2008, p. 320), que, malgrat ser els dos editors de premsa més 
importants de Catalunya i competidors directes, Godó i Antonio 
Asensio (propietari del Grupo Zeta) no es coneixien fins que ell 
els cità per impulsar Antena 3 Radio. Aquesta darrera societat, 
centrada específicament en la ràdio, a diferència de l’empresa 
inicial, es constitueix l’1 de febrer del  1982, i comença les 
emissions el 4 de maig (Balsebre, 2002, p. 484). El capital 
inicial va ser de 200 milions de pessetes (1.202.024  euros) 
dividits en 20.000  accions nominatives per valor de 
10.000  pessetes (60  euros) cada una (Wert-Moreno, 2023, 
p.  46). Cal assenyalar que, a finals del  1983, es va produir 
un primer canvi en l’accionariat, ja que Zeta el va abandonar i 
van ser les altres companyies, sobretot Godó, les que en van 
adquirir les participacions. Més tard, s’associarien al projecte 
grups com La Voz de Galicia, Diario de Navarra, Correo o Serra.

El primer Consell d’Administració va estar encapçalat per 
Rafael Jiménez de Parga com a president, i Antonio Asensio, 
Javier de Godó, José Manuel Seco, Guillermo Luca de Tena i 
Francisco Palazón com a vicepresidents. L’hivern del 1986 es 
va reconfigurar sense canvis respecte al president, però sí quant 
als vicepresidents, que es van reduir a Luca de Tena i Godó, 
amb aquest últim com a executiu. El febrer del 1988 es torna 
a modificar: Godó passa a ser president, i Jiménez de Parga, 
vicepresident executiu.

En l’àmbit català, a finals de la tardor del 1982, s’inaugura 
l’emissora de Barcelona, d’especial rellevància no només per 
ser la segona ciutat en població, sinó també per acollir les 
empreses periodístiques de l’accionista majoritari. Alguns mesos 
després, el febrer del 1983, se celebra una festa d’inauguració, 
amb prop de mil convidats. Martín Ferrand considera que 
aquesta obertura posa fi a l’etapa “de rodatge” d’Antena  3 
Radio. Barcelona, que oferia onze hores diàries de programació 
diferenciada, es va convertir de seguida en la primera emissora 
de la cadena per facturació. Així mateix, juntament amb 
Antena 3 SA, es va constituir, en paral·lel, una altra societat, 
Antena 3 de Cataluña SA, amb la vista posada a aconseguir un 
canal privat de televisió al territori català, operació per a la qual 
comptaven amb el suport d’empresaris com Javier de la Rosa o 

Joan Gaspart (Nogué i Barrera, 2006, p. 320).
Cal tenir en compte que l’objectiu primigeni d’Antena 3  SA 

era participar en un concurs per a la concessió de canals un 
cop liberalitzat el mercat de la televisió. La ràdio només era 
el punt de partida d’una operació que culminaria el 1990 amb 
Antena 3 TV. En qualsevol cas, la nova cadena radiofònica va 
començar a caminar sota la direcció de Martín Ferrand, com 
explica el que va ser subdirector general d’Antena  3  Radio, 
Alfonso Cavallé (2021): “El projecte estava secundat per 
Martín Ferrand, i va ser ell que va unir totes aquestes potes, 
començant per ABC i acabant per l’extrem nord-oest, amb La 
Voz de Galicia i, lògicament, l’accionista més important, que 
era el comte de Godó i La Vanguardia”. L’èxit, no exempt de les 
dificultats pròpies de posar en marxa del no-res una emissora 
de ràdio, va ser fulgurant, segons explica Cavallé:

Tenia clar (Martín Ferrand) el que calia fer. Els 
accionistes també tenien clar que el líder era ell i que 
l’havien de deixar fer. I la gent de la qual es va saber 
envoltar (...) Jo no he vist gent amb més il·lusió, amb 
més vocació, perquè allò funcionés com un rellotge. No 
hi havia hores, no hi havia esforços… No hi havia res 
més que aconseguir que allò fos un èxit. Va ser aquella, 
la gran força d’Antena 3 Radio: la seva gent.

Entre la plantilla destacava la figura consolidada del periodista 
esportiu José María García, que havia passat a ser un fenomen 
sociològic a partir de l’èxit que havia obtingut a la Cadena 
SER la dècada anterior. García es va comprometre amb 
Antena 3 Radio el març del 1982 i va presentar els seus espais 
d’esports principals (Ferrer, 2016, p. 104). Tot i això, a l’ombra 
de la seva fama sorgeix una figura nova que aconseguiria una 
gran notorietat: Antonio Herrero. Adoptant el tarannà crític i 
reivindicatiu del periodista esportiu, va traslladar a la informació 
general el seu peculiar estil de fer ràdio (Herrero-Tejedor, 2008, 
p. 313). Així ho va fer a El primero de la mañana. Luis Ángel de 
la Viuda (2020), que va ser director d’Expansión, de l’emissora, 
assenyala que Antena 3 Radio va aconseguir ser la cadena de 
ràdio que volia el públic de llavors perquè “tenia programes 
molt ben perfilats. I els comunicadors, amb García, que era el 
comunicador per excel·lència de llavors. Donava més diners que 
Luis del Olmo (a COPE)”.

3.2 Antena 3 Radio, una dècada d’expansió, negoci i 
influència (1982-1992)
En plena expansió, Antena  3  Radio va absorbir Radio  80 el 
1984, l’altra emissora generalista que intentava obrir-se pas a 
l’FM des del 1982, però que no havia aconseguit trobar el seu 
lloc.  Va ser promoguda per EDICA i cinc bancs, i es va federar 
a Catalunya amb la societat Editora Catalana de Televisión y 
Radio SA, concessionària de Catalunya 80, que es va associar 
a Radio 80. Aquesta absorció va permetre a Antena 3 Radio 
ampliar la cobertura i créixer, així, de 68 a 79 emissores. El 1990 
tenia una xarxa que arribava a 89 emissores, i el 1992 només li 
faltava arribar a cinc capitals de província: Girona, Guadalajara, 



Presència i influència del Grupo Godó a la ràdio estatal espanyola

44
Quaderns del CAC 50 - octubre del 2024

J.I. Wert-Moreno i J.M. Legorburu Hortelano

Jaén, Huelva i Logronyo. En tot cas, com que comptava amb 
dues freqüències en algunes demarcacions, va decidir posar en 
marxa una cadena musical, Radio 80 Serie Oro, que va néixer 
el 28 de gener del 1985 (Wert-Moreno i Legorburu, 2021, p.  
218-219). Així mateix, cap al final d’aquest període, Antena 3 
Radio posa en marxa, amb una sola freqüència inicial a Madrid, 
Radiolé, que va sortir en emissió el 18 de febrer del 1991.

Cal assenyalar que l’èxit d’audiència d’aquesta emissora i de 
Radio 80 Serie Oro va ser molt significatiu, com ho van ser també 
els resultats econòmics d’Antena 3 Radio. Dos anys després 
de l’arrencada, l’exercici econòmic del 1984 va ser el primer 
amb resultats positius. El 1985, el benefici es va concretar en 
200 milions de pessetes (1.202.000 euros). El 1987 va superar 
els 500 (3 milions d’euros); el 1988 va arribar a 362 (2.175.664 
euros); el 1989, a 975 (5.859.868 euros); el 1990, a 1.425 
(8.564.422  euros); el 1991, a 1.489 (8.949.075  euros); 
582 (3.497.820 euros) el  1992, i, el 1993, 615 milions de 
pessetes (3.696.150 euros) (vegeu el gràfic 1). El  1991, les 
cadenes d’Antena 3 Radio ja eren les que radiaven més falques 
publicitàries i minuts de publicitat: captaven el 21,5% del total 
de les inversions publicitàries al sector, només per darrere de la 
Cadena SER i les seves.

Finalment, l’hivern del 1989, Antena 3 Radio es converteix 
en la primera empresa de comunicació espanyola a cotitzar a 
la borsa. Per això, aprova una ampliació de capital mitjançant 
l’emissió de 287.500 accions, que cotitzarien al mercat a un 
preu inicial de 1.000  pessetes (6  euros). Representaven el 
25% del capital social de la companyia. El debut a la Borsa 
de Barcelona es produeix el 23 de gener, i a la de Madrid, el 
6 de juliol.

Tot i això, l’èxit d’audiència i econòmic no suposava 
necessàriament que hi hagués harmonia entre la direcció de 
la cadena i el seu accionista principal. De la Viuda (2020) 
parla de dos mons. Un, al voltant del seu propietari (“el món 

de Juan Tapia, etc.”), i un altre, al voltant de Martín Ferrand: 
“En Manolo tenia molts enemics en l’entorn de Godó”. Cavallé 
(2021) aprofundeix en aquesta idea de la divisió, i assenyala 
que, quan va començar les emissions, Antena  3 Radio  no 
representava gran cosa dins del Grupo Godó. No obstant això, 
a mesura que prenia força, la gelosia i les enveges es van fer 
inevitables i va arribar un moment en què les cúpules directives 
de La Vanguardia i d’Antena 3 Radio van acabar enfrontant-
se: “Els senyors de La Vanguardia van estar dient a Godó que 
què era això que aquell mitjà volés per lliure, tingués opinions 
pròpies i no compartís la línia editorial del grup”.

Mentrestant, el  1989, el Govern va decidir regular la 
televisió privada a Espanya, i la proposta d’Antena  3 SA va 
obtenir una de les tres llicències atorgades el 25 d’agost. Per 
optar a aquest concurs, s’havia creat una societat específica, 
Antena 3 de Televisión SA, presidida per Godó, amb un capital 
de 10.000 milions de pessetes (60 milions d’euros). Els seus 
accionistes eren Antena  3 Radio  (7%) i Grupo Godó (20%), 
així com diversos grups de comunicació que sumaven un 10% 
i altres empreses que en tenien un 35%. Els bancs sumaven 
un 20% i la resta pertanyien a empleats i directius d’Antena 3 
Radio i del Grupo Godó. Després d’un mes de proves, va 
inaugurar les emissions el 25 de gener del 1990.

Així les coses, just el 1992, Antena 3 Radio va celebrar el 
desè aniversari i, paral·lelament, va aconseguir el lideratge 
d’audiència a la ràdio generalista, segons la primera onada de 
l’EGM. Tot i això, aquestes bones notícies no van contribuir a 
distendre la tensió entre els directius d’Antena 3 Radio i els de 
La Vanguardia. L’abril del 1992, Martín Ferrand va pronunciar 
al Club Siglo  XXI una conferència titulada “L’armadura del 
missatger”, en què va afirmar que “de tàpies, els cementiris 
en són plens”, una frase que, possiblement, era una referència 
velada al director de La Vanguardia, Joan Tapia.

Gràfic 1 - Beneficis d’Antena 3 Radio (en milions de pessetes)

Font: Elaboració pròpia.

https://es.wikipedia.org/wiki/Javier_God%C3%B3
https://es.wikipedia.org/wiki/Peseta
https://es.wikipedia.org/wiki/Antena_3_Radio


45
Quaderns del CAC 50 - octubre del 2024

J.I. Wert-Moreno i J.M. Legorburu Hortelano Presència i influència del Grupo Godó a la ràdio estatal espanyola 

3.3 La televisió llasta el Grupo Godó i obre una crisi a 
Antena 3 Radio (1992)
El  1992 va ser un any molt convuls per al Grupo Godó, en 
general, i per a Antena 3 Radio, en particular, a causa de la 
mala situació financera que arrossegava Antena 3 TV —que, en 
els dos primers anys, no havia aconseguit ser rendible i requeria 
una quantitat ingent de recursos econòmics— i de l’afany del 
llavors president del Banco Español de Crédito (Banesto), Mario 
Conde, per fer-se present als mitjans de comunicació. Pel que fa 
a la primera qüestió, Ekaizer (1994, p. 218) relata el següent:

“(Antena 3 TV) havia registrat des de la seva constitució, 
el  1989, pèrdues creixents, cosa que, al seu torn, 
provocava la descapitalització de la companyia (...) 
Però el fet és que les projeccions a 31  de desembre 
del  1991 suggerien que l’endeutament bancari total 
podia arribar a 9.200 milions de pessetes i que el cash 
flow resultaria negatiu en 3.300 milions. Els accionistes 
haurien d’afrontar noves ampliacions de capital si volien 
assegurar la continuïtat d’Antena 3 TV, i Godó no tenia 
força per aguantar.”

Tapia (2021) considera que el focus de la tensió era que 
“aquests mals resultats econòmics dels primers exercicis 
d’Antena 3 TV no estiguessin en consonància amb la previsió 
de Martín Ferrand, confiat que la cadena seria viable sense 
més ajuda que la dels accionistes”. Per la seva banda, Cavallé 
(2021) obre el focus a la situació econòmica del mateix diari 
La Vanguardia, amb un pla de recuperació i inversions de gran 
importància, com una rotativa “gegantina”.

Els contactes entre Banesto i el Grupo Godó comencen el 
juny del 1991 i es van fent més estrets a la tardor. El 21 de 
novembre se signa un protocol d’intencions —a executar en tres 
mesos— que passa per la constitució d’un holding participat 
per Godó en un 70% i pel banc en un 30%. El grup editor 
aportaria el 52% d’ Antena 3 Radio, el 30% de TISA i el 90% 
del diari Mundo Deportivo. Paral·lelament, Banesto prendria el 
control de Serec, propietària del 10% del capital d’Antena 3 TV. 
Així, el 20 de febrer del 1992 naixia Inversiones Godó SA, i es 
donava per fet que Conde tindria capacitat de decisió sobre els 
càrrecs directius (Ekaizer, 1994, p.  209-221).

Justament, la possibilitat que el banquer tingués una quota de 
poder sobre La Vanguardia és la que fa que a Godó l’assaltin 
“molts dubtes” sobre l’operació (Cabrera, 2015, p.  295), tal 
com confirma Tapia (2021):

“En principi, el Grupo Godó no tenia més inconvenient 
que el fet que Conde ja fos llavors una figura discutida, 
com es va acabar confirmant més tard. Aquesta 
societat, que es plantejava amb tanta influència sobre 
La Vanguardia, acaba fent malbé qualsevol acord 
possible.”

Mentre el Govern retreu a Banesto la tardança a comunicar 
—com marca la llei— la seva entrada al capital d’Antena 3 TV 
a través de Serec, els mesos transcorren sense avanços en 

l’acord. Són setmanes en què es produeixen maniobres tant des 
del Govern com des de Banesto, que accentuen la desconfiança 
de Godó (Cacho, 1994). Finalment, el Banco Español de Crédito 
no aconsegueix una pròrroga per executar els preacords, que 
acaben caducant el 21 de maig. El Grupo Godó abona la clàusula 
que l’obliga a recomprar Serec a Banesto gràcies a un crèdit de 
La Caixa de 6.000 milions de pessetes (36.060.726 d’euros, 
aproximadament).

Mentrestant, Conde va continuar amb l’afany de controlar 
Antena 3 TV. Amb el fracàs de l’opció Godó, es va aliar amb 
Asensio i Rupert Murdoch, que s’havien quedat fora del concurs 
de la televisió privada. Entre la societat Renvir —d’Asensio i 
Murdoch— i el banc aconsegueixen controlar el 40% del 
capital. Tot i la decisió de mantenir el 25% de les seves accions, 
Godó presenta la dimissió com a president, i és substituït per 
Asensio. Si bé, aparentment, aquesta operació només afectava 
la televisió, la veritat és que va acabar sent una qüestió clau 
en la crisi d’Antena  3  Radio, tant respecte a l’exacerbació 
de les diferències entre l’equip directiu i la propietat, com a 
l’acostament entre els grups Godó i PRISA.

Ekaizer (1994) i Cacho (1994) situen Martín Ferrand i Rafael 
Jiménez de Parga com a intercessors al costat de Conde 
perquè La Vanguardia formés part de l’acord. De fet, per a 
Tapia (2021), va ser el fracàs del pacte amb Banesto el que 
va provocar la ruptura entre la direcció de l’emissora i Godó. 
Tot apunta que la idea era que, una vegada perduda la majoria 
sobre Antena 3 TV, Godó es plantegés desprendre’s de les seves 
accions a la cadena i, en aquell moment, Conde i Asensio li ho 
facilitarien a canvi del 57,9% del capital d’Antena 3 Radio. No 
obstant això, Godó no tenia intenció de vendre les seves accions 
ni a la televisió ni a la ràdio.

L’estira-i-arronsa desembocaria, el 14 de juliol, en una reunió 
del Consell d’Administració d’Antena 3 Radio, que ha de ser 
aixecat per Godó, segons La Vanguardia (1992, p.  1), “en 
proferir-se amenaces contra els representants de la majoria 
accionarial que controla la societat”, i, segons Antena 3 Radio, 
per un altre motiu. Concretament, segons la nota de premsa, en 
exigir explicacions a l’editor una majoria dels consellers sobre 
l’estat de les negociacions per a la venda de les seves accions. 
Quan Godó va respondre que tenia intenció de vendre-les i es 
va negar a revelar la identitat dels possibles compradors, els 
consellers de La Vanguardia van abandonar la reunió, moment 
en què el Consell va destituir Godó i a designar president Rafael 
Jiménez de Parga. Godó (Cruz, 2021, p. 265) relata així el que 
va passar: “Aquell últim (Consell) s’estava posant tan dur que 
vaig dir ‘S’aixeca la sessió!’, però no el vaig donar per acabat, 
així que ells van aprofitar per prendre una sèrie de decisions, la 
primera de les quals va ser, precisament, la de destituir-me”. 
Tapia (2021) recorda l’episodi com “un atac contra la propietat 
que no es podia tolerar”.

Pel que fa a la repercussió als mitjans, El País (16 de juliol 
del 1992) ho qualificava de “consell conflictiu” i citava fonts 
que s’alineaven amb les tesis de Godó. L’ABC preferia centrar la 
informació en la valoració que Martín Ferrand feia del que havia 



Presència i influència del Grupo Godó a la ràdio estatal espanyola

46
Quaderns del CAC 50 - octubre del 2024

J.I. Wert-Moreno i J.M. Legorburu Hortelano

passat; mentre que Diario 16 (1992, p. 60) i El Mundo (Bardají 
i De la Serna, 1992, p. 3) portaven a col·lació altres actors, com 
el financer Javier de la Rosa; el president de l’ONCE, Miguel 
Durán, o l’empresari de mitjans italià Silvio Berlusconi, que 
estarien esperant que passessin coses amb la idea d’aprofitar 
aquestes convulsions en benefici dels seus propis projectes.

Mentrestant, de manera prèvia a la crisi i paral·lelament a 
les desconfiances ja descrites entre Banesto i el Grupo Godó, 
Ekaizer (1994, p.  220) data a l’octubre del  1991 un primer 
dinar entre el president del Grupo PRISA, Jesús de Polanco, i 
Godó, en què el primer diu al segon que “sempre és millor un 
acord entre editors que pactar amb banquers”. La raó d’aquest 
acostament va ser, segons Cebrián (2021), la incomoditat que 
Conde causava. El cert és que aquell estiu del 1992 Cebrián i 
Tapia havien decidit tenir un paper més actiu en aquesta relació, 
que el primer (Cebrián, 2021) qualifica com “una mena de petit 
contuberni”. Tapia recorda que els dos editors, “ràpidament, 
sense participació d’ell (Cebrián) ni meva, van arribar a perfilar 
un acord”.

Així, els grups Godó i PRISA van tancar l’aliança el 22  de 
juliol. L’acord es traduí en l’entrada del grup de Polanco a 
Inversiones Godó  SA, que gestionava la majoria accionarial 
d’Antena 3 Radio. L’operació tingué un cost de 4.000 milions 
de pessetes (al voltant de 24 milions d’euros), i implicà una 
participació del Grupo PRISA del 30% en el capital de La 
Vanguardia, i del 10% del Grupo Godó en El País. Godó (Cruz, 
2021, p. 265) rememora el que va passar:

“Totes dues ràdios guanyaven, en aquell moment, 
força diners; així doncs, unir-nos era avantatjós per a 
totes dues. D’aquí vingué aquell ‘Unim-nos!’ que vam 
acabar dient en Jesús i jo. La veritat és que jo estava 
en dificultats després d’aquella tempestat, així que no 
em va haver de convèncer gaire (…) No he vist cap 
persona que es portés tan bé amb mi com es va portar 
llavors —i sempre— Jesús de Polanco… Vam valorar 
l’acord, en funció del que rendien les dues cadenes, i 
la veritat és que valien el mateix. Jo vaig pensar que, 
com pot passar en els negocis, ja que em veia amb 
dificultats després d’aquell incident, en Jesús m’havia 
de dir que la que jo representava, Antena 3 Radio, 
valia menys. Però això no va ser així en absolut (…) 
L’acord, doncs, es va fer de seguida i ell va ser qui va 
trucar a Martín Ferrand i a la resta del Consell”.

Com descriu Godó, sense perdre temps, Polanco el va restituir 
com a president d’Antena 3 Radio, i per fer-ho va aconseguir 
el suport de Rafael Jiménez de Parga, que va ser designat 
vicepresident. En aquest Consell d’Administració, Martín 
Ferrand va presentar la dimissió. De la mateixa manera, va dur 
a terme gestions amb Prensa Española, que s’havia mostrat 
molt crítica amb l’operació, i va anunciar fins i tot accions 
legals. També va aconseguir que vengués la seva participació, 
encara que sense poder evitar, en el procés, una tercera molt 
crítica amb Javier de Godó signada pel seu president, Guillermo 

Luca de Tena (1992, p. 3):
“L’últim dels Godó sembla haver perdut la darrera 
resta de bon sentit: altrament sabria que els diaris, 
les emissores i tots els mitjans de comunicació no 
pertanyen només als accionistes. Hi ha una vinculació 
moral entre les empreses informatives i els seus 
lectors, entre les empreses i els professionals (…) 
No només els seguidors d’Antena 3 Radio, sinó que 
també els lectors de Catalunya han estat venuts, 
ignorats, traïts”.

Així mateix, el Grupo PRISA va augmentar la presència en el 
capital amb l’adquisició del 4,7% d’accions de Paltrieva SA, una 
altra societat del Grupo Godó; i el febrer del 1993, va decidir 
dur a terme una oferta pública voluntària d’adquisició d’accions, 
a fi d’amortitzar-les i reduir el capital.

Va ser molt diferent la postura dels comunicadors principals 
d’Antena 3 Radio, ja que disset d’ells, inclosos García i Herrero, 
van signar un comunicat conjunt en què mostraven la satisfacció 
per la destitució de Godó com a president, a qui qualificaven 
de “negligent”. Finalment, un cop resolta l’operació de manera 
desfavorable per als seus interessos, García i Herrero van 
abandonar la cadena camí de la COPE, acompanyats de Luis 
Herrero i Federico Jiménez Losantos, mentre que els altres hi 
van continuar treballant un temps.

Justament, va ser en aquell moment quan es va encunyar el 
ja esmentat terme antenicidi, de llarg recorregut en el temps, 
que vinculava l’operació no tant amb una iniciativa merament 
empresarial, sinó amb l’assetjament del poder a determinats 
comunicadors, cosa que propiciava un evident dany reputacional 
per al Grupo Godó (Ramírez, 1994, p. 28), que es dilataria en 
els anys, ja que aquest tema tornaria a saltar a la palestra una 
vegada i una altra al llarg de tota la seva peripècia judicial. A 
més, des de llavors, aquest cas va ser emprat una vegada i una 
altra pels professionals afectats com a exemple paradigmàtic, 
cada vegada que consideraven que es produïa un atac contra la 
llibertat d’expressió.

3.4 L’aliança Godó-PRISA i la difícil supervivència 
d’Antena 3 Radio (1992-1994)
A la seva edició del dia 28 de juliol del  1992 (p.  21), La 
Vanguardia recalcava que a la primera reunió del nou Consell 
d’Administració d’Antena 3 Radio havia quedat clar que la voluntat 
de l’accionista majoritari, el Grupo Godó, era continuar apostant 
per una “fórmula de ràdio convencional en clara competència 
amb totes les altres emissores espanyoles”, i que es comptava 
amb tot el personal. Tot i això, el grup català deixa en mans de 
PRISA aquesta tasca, ja que el Consell d’Administració efectua 
nomenaments de la seva confiança: Juan María Sainz (conseller 
delegat), Manuel Castellón (conseller secretari), Francisco Vela 
(director general) i Ventura García Estruch (gerent).

D’acord amb les indicacions dels seus accionistes, el nou equip 
es va centrar a mantenir al mercat la marca Antena 3 Radio. 
Sainz (2019) defensa que era possible la convivència d’aquesta 



47
Quaderns del CAC 50 - octubre del 2024

J.I. Wert-Moreno i J.M. Legorburu Hortelano Presència i influència del Grupo Godó a la ràdio estatal espanyola 

amb la Cadena SER: “Tots els que hi érem ho pensàvem. I 
jo crec que Godó, també”. Cavallé (2021) confirma aquest 
extrem: “Sainz i jo pensàvem que potser li anava bé, al Grupo 
PRISA, que existís una altra emissora que tingués un missatge 
diferenciat de la Cadena SER”. Sainz (2019) recorda que la 
consigna que van transmetre als directors de les emissores 
va ser que la marca continués sent “atractiva i moderna”. Els 
van assegurar que l’empresa tindria continuïtat, partint de la 
premissa que l’audiència es mantingués.

D’aquesta manera, la nova programació d’Antena 3 Radio va 
arrencar el 21 de setembre del 1992 sota el lema “No canviarem 
mai”, i amb una graella que pretenia transmetre una imatge de 
continuïtat, en la mesura que fos possible, atès que les seves 
dues estrelles principals, García i Herrero, ja treballaven per a 
la competència. Poc després, el 24 de novembre, es publicà 
la primera onada de l’EGM, amb resultats molt desfavorables 
per a l’emissora, que va baixar des de la primera fins a la 
cinquena posició en perdre més oients (1.643.000) dels que 
va aconseguir mantenir (1.462.000). Aquest mal resultat va 
ser decisiu per al futur de la cadena, com posen de manifest 
diverses iniciatives.

D’una banda, la tardor del 1992, el Grupo PRISA fa alguns 
passos que apunten a la creació d’una estructura empresarial 
sota la qual quedaria englobat el seu negoci radiofònic, que 
incloïa la possibilitat que Antena 3 Radio desaparegués. Una 
de les primeres accions en aquest sentit va ser la fusió de 
Radio 80 Serie Oro amb Cadena Minuto, que es consideraven 
redundants. Així, el 18 de gener del 1993 va néixer M80 Radio  
(Wert-Moreno i Legorburu, 2021, p.  224). Aquesta fusió va 
deixar lliures dials a Barcelona, Madrid i Sevilla, que van ser 
utilitzats per obrir noves emissores de la Cadena SER en FM. 
Ja llavors, Cebrián (2021) apostava per la fusió com la millor 
opció: “Jo crec que nosaltres, honestament, vam voler cobrir 
i mantenir els dos projectes de manera autònoma, però és 
evident que la realitat va posar de manifest que era millor lluitar 
amb una marca que amb dues”. Poc després, Sainz acorda la 
seva sortida com a conseller delegat.

En aquesta complicada conjuntura, el Grupo Godó va 
aconseguir mantenir la seva aposta per la continuïtat, i va situar 
al capdavant de la cadena un professional de l’editora, Eduardo 
Alcalde, que, a més, havia estat director de les emissores 
d’Antena 3 Radio a Barcelona i València. Alcalde coneixia el pla 
de fusió que estudiava el Grupo PRISA, ja que, segons confessa 
(2019), l’hi va mostrar el mateix Godó. Com a resposta, va 
preparar un projecte que servís per evitar “la pèrdua d’una 
emissora que ha estat històrica aquests darrers anys”.

La nova temporada va arrencar amb fitxatges de rellevància, 
que van tenir gran repercussió en els mitjans, com el de 
Concha García Campoy, a la qual es van encomanar els matins 
(Dalmau, 2018); Javier González Ferrari, o Hilario Pino. Alcalde 
(2019) xifra la inversió en 500 milions de pessetes (3 milions 
d’euros, aproximadament) per fer d’Antena 3 Radio  una cadena 
“dinàmica, agressiva, adreçada a la classe mitjana o mitjana-
alta, urbana, gent educada, amb estudis, d’entre 25 i 50 anys, 

professionals liberals. I d’un espectre polític ampli”. Tot i això, 
segons reconeix Alcalde (2019), el projecte hauria nascut mort, 
ja que, només començar, va rebre una trucada de Cebrián, 
que li va dir: “Escolta, Eduardo, això que esteu fent no tirarà 
endavant”. Ell li va respondre: “Però això no té cap sentit, 
acabem de fer la presentació de la programació”. “És igual —va 
replicar Cebrià—, això és una cosa en la qual us heu entestat 
vosaltres, però no tirarà endavant”. D’aquesta manera, ja sense 
oposició del Grupo Godó (Wert-Moreno, 2023, p.  387), el 
projecte no va arribar a durar ni una temporada.

3.5 Unión Radio, l’enllaç del Grupo Godó amb la ràdio 
estatal (1994-2022)
Els grups Godó i PRISA van decidir unificar la gestió dels seus 
actius al mercat radiofònic a la societat Unión Radio, que 
recuperava el nom de la primera cadena espanyola fundada 
als anys vint del segle passat i precedent de la Cadena SER 
(Balsebre, 1999, p. 237). Delkáder en justifica així la posada 
en marxa:

“El problema de la ràdio és que té uns costos fixos 
molt alts, té un palanquejament operatiu alt. Si 
aconsegueixes distribuir-lo a la part d’estructura, 
entre molts productes, abarateixes molt el llindar de 
rendibilitat de la programació. Aquest era el disseny 
empresarial d’Unión Radio i dels grups PRISA i Godó.”

 
La constitució d’Unión Radio va obrir un ràpid procés de 

desmantellament d’Antena  3 Radio, ratificat per la decisió 
de la Junta General d’Accionistes celebrada el 20 d’abril 
del 1994 de suprimir el Consell d’Administració i substituir-lo 
per un administrador únic. De seguida es van veure minvats 
els recursos de la cadena i la seva cobertura territorial, tant 
per la “canibalització” de freqüències per afavorir les marques 
radiofòniques del Grupo PRISA, com per la ruptura dels acords 
amb els grups de comunicació propietaris de les emissores de 
Galícia, les illes Balears, Navarra i el País Basc, problema que 
s’arrossegava des de l’any anterior. Simultàniament, la graella 
va començar a patir retallades severes, com ara la desaparició 
dels esports.

Així, el recorregut d’Antena  3 Radio no es va allargar més 
enllà del que van trigar les autoritats competents a autoritzar 
la concentració. Quan aquesta es va produir, van cessar les 
emissions i es van emprar un grapat de les seves emissores 
per posar en marxa Sinfo Radio-Antena  3, especialitzada en 
música culta, que va començar les emissions el 19  de juny. 
Alguns treballadors van ser recol·locats a la Cadena SER —va 
destacar el fitxatge de Javier Ares—, però molts d’altres van 
veure extingits els contractes. Finalment, el Consell de Ministres 
va aprovar un mes després l’expedient de concentració que 
s’havia presentat al desembre.

Paral·lelament, va començar un llarg procés judicial, que es va 
obrir l’1 de juny amb la demanda que va presentar un grup de 
periodistes encapçalats per Martín Ferrand davant el Servicio de 
Defensa de la Competencia, amb acusacions de competència 



Presència i influència del Grupo Godó a la ràdio estatal espanyola

48
Quaderns del CAC 50 - octubre del 2024

J.I. Wert-Moreno i J.M. Legorburu Hortelano

deslleial i abús de posició dominant. Per la seva banda, 
l’Asociación de Radios Independientes va presentar un recurs 
davant el Tribunal Suprem perquè considerava que s’estaven 
infringint preceptes de la Llei de defensa de la competència, i 
va ser admès a tràmit. Aquest tribunal es va pronunciar sis anys 
després, el 9 de juny del 2000, quan va declarar improcedent la 
fusió i va ordenar la desconcentració. Unión Radio va reaccionar 
interposant un recurs davant el Tribunal Constitucional, que no 
va ser admès, i el novembre del 2001 el Govern li va donar un 
termini de dos mesos perquè executés la sentència. L’ultimàtum 
no es va complir, i això va obligar el Suprem a tornar a instar 
el Govern un any després a fer complir la llei (Iglesias, 2005, 
p.  97-100).

Finalment, la qüestió va quedar resolta quan, el febrer 
del 2005, el Govern del PSOE va aprovar la llei de mesures 
urgents per a l’impuls de la TDT i el cable, en què va introduir 
un apartat relatiu al mercat radiofònic, amb què s’augmentava 
el límit establert perquè la mateixa persona física o jurídica 
pogués posseir concessions administratives sobre el mateix 
territori, així com sobre el nombre màxim d’emissores. Modificat 
el marc legal, el Suprem va deixar sense efecte la sentència que 
obligava a revertir la concentració, i va anul·lar la decisió de 
l’Audiència Nacional del 2004 en què s’instava el Tribunal de 
Defensa de la Competència a establir sancions als grups PRISA 
i Godó. Aquest últim tribunal, que va acabar per donar la raó 
als periodistes que van fer reclamacions al seu dia, va emetre 
un dictamen final en què obligava Unión Radio a desprendre’s 
de tretze  emissores com a condició per a la concentració, 
una exigència que el Govern va acabar reduint a només cinc 
freqüències.

Tots dos grups havien mostrat una gran confiança que la 
situació acabaria resolent-se favorablement, com ho demostra 
el fet que, el 2002, Godó i Polanco solemnitzessin els deu 
anys de col·laboració al mercat radiofònic a la reunió anual 
de directors d’emissores de la Cadena SER. Tots dos van fer 
un balanç positiu, i van posar èmfasi en el fet que les dades 
d’audiència avalaven la concentració.

Resolt el contenciós, el 18 d’agost del  2005, tots dos 
grups van fer públic un acord per integrar accionarialment les 
seves participacions accionarials a la Sociedad Española de 
Radiodifusión SA i a Antena 3 Radio SA, mitjançant l’aportació 
de la Sociedad de Servicios Radiofónicos Unión Radio SL (80% 
del Grupo PRISA i 20% del Grupo Godó) del 99,99% de la 
Cadena SER i del 100% de les societats Inversiones Godó SA 
(51,05% del Grupo Godó i 48,95% del Grupo PRISA) i Paltrieva 
SA (50,93% del Grupo PRISA i 49,07% del Grupo Godó), que, 
alhora, controlaven el 99,42% d’Antena 3 Radio SA. El mes 
de juny del 2006, tots dos grups van reunir les participacions 
per integrar el Grupo Latino de Radio, la multinacional que 
gestionava les cadenes de PRISA al continent americà, amb 
diversos centenars d’emissores (Legorburu, 2008). La nova 
Unión Radio passava a estar presidida per Polanco, amb Godó 
com a vicepresident.

El 2017, PRISA procedeix a la fusió per absorció de les dues 

últimes societats lligades a Antena 3 Radio, la mateixa Antena 3 
Radio SA i Antena 3 Radio de Melilla SA. El maig del 2022, els 
grups PRISA i Godó anuncien que el segon ven al primer el 20% 
que mantenia dins de la societat PRISA Radio, l’antiga Unión 
Radio. Des del Grupo Godó s’afirma que aquesta operació li 
permetrà desprendre’s “d’un actiu en la gestió operativa del 
qual no participava”. En donar compte d’aquesta notícia, El 
País (2022) es refereix al seu titular al percentatge que Godó 
mantenia a la societat, i destaca al text els passatges del 
comunicat del Grupo PRISA en què celebra la “simplificació” de 
l’estructura i la “flexibilitat” que aporta a la companyia aquesta 
sortida. La Vanguardia (2022, p. 42), per la seva banda, traça 
una cronologia una mica inexacta en afirmar que va formar part 
de “PRISA Radio” (sic) “des dels seus orígens el 1992, quan es 
va produir la fusió d’Antena 3 Radio, propietat del Grupo Godó 
i de la Cadena SER, en mans de PRISA”, un relat que elimina 
tant els dos anys en què Antena 3 Radio va perviure com a 
emissora generalista amb la seva nova propietat i gestió, com 
la denominació Unión Radio amb què va néixer la societat de 
serveis que unia els actius de les dues cadenes.

En tot cas, amb aquesta venda, de poc impacte tant en el 
pla econòmic com en relació amb el panorama dels mitjans 
de comunicació, acabaven gairebé trenta anys de col·laboració 
dels dos grups en el sector de la ràdio en l’àmbit estatal.

No obstant això, de manera autònoma a la seva participació 
a Unión Radio, el Grupo Godó va tornar a provar sort a l’àmbit 
radiofònic, encara que només al territori català. Després de 
planejar-ho detingudament des del 1998, l’1 de maig de l’any 
2000 sortia en emissió RAC1, que reprenia la denominació 
de la històrica Ràdio Associació de Catalunya i emetia 
completament en català, i que sumava, amb el temps, un total 
de 24 emissores a les quatre províncies, a més del Principat 
d’Andorra. Dels 17.000  oients inicials, va passar a liderar 
l’audiència a Catalunya el 2009, i ha mantingut el primer lloc 
fins ara. Juntament amb aquesta emissora generalista, Godó va 
posar en marxa també una cadena temàtica musical: RAC105. 
El mateix Cebrián (2021) reconeix que aquest projecte es va dur 
a terme sense que al Grupo PRISA se li consultés o simplement 
se l’informés, cosa que, d’alguna manera, xocava amb el seu 
acord de col·laboració; però que es va optar per “no generar-ne 
un problema”.

 

4. Discussió i conclusions

La rellevant posició del Grupo Godó al mercat radiofònic 
espanyol es va modificar profundament l’estiu del 1992. De 
ser un operador amb aspiracions de lideratge —l’EGM situava 
Antena 3 Radio com l’emissora generalista més escoltada i, entre 
les musicals, Radio 80 Serie Oro i Radiolé tenien una progressió 
excel·lent—, va passar a exercir un rol progressivament 
subsidiari. El motiu radicava en l’entrada al seu accionariat d’un 
dels competidors principals, el Grupo PRISA, propietari de la 
Cadena SER i de les seves marques musicals.



49
Quaderns del CAC 50 - octubre del 2024

J.I. Wert-Moreno i J.M. Legorburu Hortelano Presència i influència del Grupo Godó a la ràdio estatal espanyola 

No és fàcil precisar quina actitud va tenir el president de 
l’editora catalana, Javier de Godó, durant els dos anys en què 
el Grupo PRISA va estar al capdavant de la presa de decisions 
sobre Antena 3 Radio i les seves emissores. Cal no oblidar que, 
en un breu termini de temps, el nou gestor va fer seva la puixant 
Radiolé, va transformar Radio 80 Serie Oro en M80 Radio en 
fusionar-la amb Radio Minuto, i va iniciar un procés de fusió 
entre Antena 3 Radio i la Cadena SER que va culminar amb 
la desaparició de l’emissora que havia aconseguit desbancar-la 
del lideratge de l’audiència per primera vegada en dècades. Cal 
assenyalar que, un cop recuperat aquest estatus, no l’ha perdut 
fins ara.

Els testimonis recollits apunten a una certa resistència als 
plans de constitució de la llavors denominada Corporación 
Radiofónica. Justament, sembla que aquesta va ser la raó que 
va pesar més perquè s’arribés a dissenyar i posar en antena un 
segon projecte de programació per a Antena 3 Radio el setembre 
del 1993, després de la ràpida caiguda de l’audiència. Aquest 
projecte no arribaria ni tan sols a completar el curs radiofònic, 
ja que, tot just començar el 1994, es va constituir Unión Radio 
i va començar el desmantellament d’Antena 3 Radio sense que 
aquesta vegada l’editor català oposés cap resistència, com 
subratlla Wert-Moreno (2023, p. 390).

Aquest desenllaç va acabar aombrint el Grupo Godó en 
l’escena dels mitjans de comunicació a escala estatal. Si bé no 
es pot negar que les maniobres de Javier de Godó van servir per 
resoldre els problemes econòmics urgents pels quals passava el 
seu grup, arrossegat per Antena 3 TV, la pèrdua de presència i 
influència va ser molt significativa. Haurien de transcórrer trenta 
anys fins que, com revela Wert-Moreno (2023, p. 389-390), en 
donar per acabada la seva col·laboració amb el Grupo PRISA al 
sector radiofònic, l’empresa reconegués que “no participava en 
la seva gestió operativa”.

Cal assenyalar que les tres dècades de col·laboració entre els 
dos grups editorials van tenir un desenvolupament molt diferent 
del que ells mateixos plantejaven quan van assolir l’acord del 
juliol del  1992. Es parlava de futurs projectes conjunts al 
camp dels mitjans de comunicació que tampoc van propiciar 
resultats tangibles més enllà d’Unión Radio. En aquest sentit, 
resulta evident que aquesta presència subsidiària a la principal 
companyia radiofònica d’Espanya no acabava de satisfer les 
aspiracions del Grupo Godó, com palesa la posada en marxa, al 
marge dels seus socis, del projecte de RAC1 (i RAC105).

Es confirma així la precoç impressió de Barrera (1995, 
p.  195) sobre el nou paper de Javier de Godó al panorama 
dels mitjans de comunicació d’àmbit estatal: “De ser un dels 
grans empresaris de la comunicació ha passat a convertir-se 
en una figura més aviat secundària i ja no decisiva”. Wert-
Moreno (2023, p. 390) conclou que aquesta operació va deixar 
“difuminat” el Grupo Godó al panorama mediàtic nacional, ja 
que sosté que l’acord signat amb PRISA el 1992 dibuixava un 
escenari “en peu d’igualtat” que mai es va arribar a materialitzar. 
La qüestió és que, en aquest cas, no va ser per una ensopegada 
empresarial d’aquest grup periodístic relacionat amb la seva 

activitat en l’àmbit de la premsa escrita, sinó que l’element 
decisiu tant en l’ascens com en el descens va ser, justament, 
la ràdio. Precisament, una interessant línia de recerca futura 
podria centrar-se en l’afany renovat del Grupo Godó de potenciar 
la seva influència mitjançant la ràdio, en aquest cas, per mitjà 
de l’emissora RAC1, amb la qual, com s’ha dit, ha aconseguit 
liderar l’audiència a Catalunya des del 2009.

Referències

ABC de Sevilla (16 de juliol de 1992). Martín Ferrand: “Godó 
burla el derecho preferente de compra”. ABC de Sevilla, 
p. 108. 

Alférez, A. (1986). Cuarto poder en España: la prensa desde la 
Ley Fraga de 1966. Plaza & Janés.

Balsebre, A. (1999). En el aire. 75 años de radio en España. 
Promotora General de Revistas. 

Balsebre, A. (2002). Historia de la radio en España, Vol. II 
(1939-1985). Cátedra. 

Bardaji, J., i De la Serna, V. (17 de juliol de 1992). Antena 3 
Radio, otro capítulo del culebrón. El Mundo (Suplemento 
Comunicación), p. 3.  

Barrera, C. (1995). Sin Mordaza. Veinte años de prensa en 
democracia. Temas de Hoy.  

Cabrera, M. (2015). Jesús de Polanco (1929-2007). Galaxia 
Gutenberg. 

Cacho, J. (1994). Mario Conde: un intruso en el laberinto de los 
elegidos. Temas de Hoy. 

Cruz, J. (2021). Ciudadano Polanco. Los hechos de una vida. 
Debate. 

Dalmau, M. (2018). Concha García Campoy: la gran ilusión. 
Plaza & Janés. 

Davara, F.J. (2005). Los periódicos españoles en el 
tardofranquismo. Consecuencias de la nueva ley de 
prensa. Revista Comunicación y Hombre, 1, 131-147. 

Diario 16 (16 de juliol de 1992). De la Rosa, las fusiones, 
Polanco y los profesionales. Diario 16, p. 60.

Dobón-Roux, P. (2017). Historia de Antena 3 Radio (1982-
1994). Tesi doctoral inèdita. Universidad de Navarra. 

El País. (16 de juliol de 1992). Godó considera ilegal su 
destitución y anuncia el despido de Martín Ferrand”. 
El País. https://elpais.com/diario/1992/07/16/
radiotv/711237628_850215.html.

El País (3 de maig de 2022). PRISA compra el 20% de la filial 
de radio que mantenía el grupo Godó”. El País. 

	 ht tps://elpais.com/economia/2022-05-03/prisa-
compra-el-20-de-la-filial-de-radio-que-mantenia-el-
grupo-godo.html  

Ekaizer, E. (1994). Banqueros de rapiña. Plaza & Janés.
Ferrer, V. (2016). Buenas noches y saludos cordiales. José 

María García: historia de un periodista irrepetible. 
Córner. 



Presència i influència del Grupo Godó a la ràdio estatal espanyola

50
Quaderns del CAC 50 - octubre del 2024

J.I. Wert-Moreno i J.M. Legorburu Hortelano

Iglesias, F. (2005). Concentración y pluralismo en la radio 
española. EUNSA. 

Jiménez de Parga, M. (2008). Vivir es arriesgarse. Planeta. 
Jiménez Losantos, Federico (25 de octubre de 1992). La 

pringosa década. ABC, p. 28.
Herrero-Tejedor, L. (2008). En vida de Antonio Herrero. La 

Esfera de los Libros. 
La Vanguardia (15 de juliol de 1992). Javier de Godó levanta 

el Consejo de Administración de Antena 3 Radio. La 
Vanguardia, p. 1.

La Vanguardia (28 de juliol de 1992). Antena 3 Radio 
mantendrá su fórmula actual para competir con todos”. 
La Vanguardia, p. 21.

La Vanguardia (4 de maig de 2022). Grupo Godó acuerda 
con PRISA la venta del 20% de PRISA Radio”. La 
Vanguardia, p. 42. 

Legorburu, J.M. (2008). Iniciativas de expansión radiofónica 
en Iberoamérica; el Grupo Latino de Radio. A: J.M. 
Moreno, i F. Sierra (Coords.). Comunicación y cultura 
en Iberoamérica: el reto de las políticas públicas en la 
sociedad global (pp. 287-302). Visión. 

Luca de Tena, G. (24 de juliol de 1992). Las traiciones de Javier 
de Godó. ABC, p. 3.

Martín Ferrand, M. (1991). Presente y futuro de Antena 3. 
A: A. Faus (Ed.). Radio y universidad: treinta años de 
radio en la Facultad de Ciencias de la Información de 
la Universidad de Navarra (pp. 21-45). Universidad de 
Navarra. 

Nogué, A., i Barrera, C. (2006). La Vanguardia: Del franquismo 
a la democracia. Fragua. 

Ramírez, P.J. (12 de juliol de 1994). A mayor concentración, 
menor pluralismo y menor calidad de vida democrática. 
El Mundo, p. 28.  

Wert-Moreno, J.I. (2023). El proyecto del Grupo PRISA en 
Antena 3 Radio (1992-1994): más allá del “antenicidio”. 
Tesi doctoral inèdita. Universidad San Pablo-CEU.

Wert-Moreno, J.I., i Legorburu, J.M. (2021). De Radio 80 a 
M80 Radio: 36 años de metamorfosis sonora (1982-
2018). Index Comunicación, 11(2), 209-229. 

	 https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Deradi

https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Deradi

