Francisco David Mera Velásquez, Jacqueline María Gómez Sigcha
, Katuska I. Cepeda Ávila
La esencia principal de cualquier idioma es la comunicación. Un lenguaje es el código que utilizan los seres humanos para interpretar la realidad que les rodea; y al mismo tiempo, transferir esas percepciones. La instrucción académica se sustenta en material impreso y multimedia como medio de comunicación, que en la gran mayoría de los casos es en inglés, razón por la cual esta lengua ha tomado un papel protagonista como lingua franca en ciencia y tecnología. Como resultado de esto, los estudiantes necesitan procesar una cantidad significativa de información escrita y oral en este idioma que se ha convertido en una fuente de conocimiento. Los estudiantes universitarios deben comprender y dominar el inglés para mantener una visión holística actualizada y objetiva del mundo, de modo que puedan tomar decisiones informadas durante su preparación preprofesional y más allá. El proceso de aprendizaje dirigido a propósitos específicos ha evolucionado de acuerdo con las diferentes corrientes pedagógicas, desde la teoría conductista, la cognitivista, hasta la constructivista. Sin embargo, suscita preocupación el bajo rendimiento académico relacionado con la comprensión en los estudiantes universitarios cuando se trata de la lectura de textos escritos en inglés. Es ahí donde radica el problema que impulsa esta investigación; aunque el proceso de aprendizaje tiene características individuales, también depende de la mediación del profesor, los compañeros y el contexto cultural, que son elementos propuesto en la teoría constructivista. Para la elaboración de este artículo se ha empleado el método descriptivo bibliográfico orientado a la recolección de datos para su análisis, con un enfoque documental.
The main essence of any language is communication. A language is the code that human beings use to interpret the reality that surrounds them; and at the same time transfer those perceptions. Language, thought, and reality form a related and indissoluble trilogy. Based on these approaches to the philosophy of language, academics have designed strategies to enhance the learning process of English as a foreign language that are based on the interests, motivations, and needs of students. Academic instruction is based on printed and multimedia material as a means of communicating updated information, which in the vast majority of cases is in English, which is why this language has taken a leading role as a lingua franca in science and technology. As a result of this, students need to process a significant amount of written and oral information in this language that has become a source of knowledge. College students must understand and be fluent in English to maintain an up-to-date and objective holistic view of the world so that they can make informed decisions during their pre-professional preparation and beyond. When teaching English for specific purposes, this subject meets the needs of students to read and understand written texts in English related to their field of study. Thus, the objectives of an English course must be focused on the needs of the students and aimed at developing the skills of reading, writing, speaking and listening, so that they understand the manuals, brochures, tables, diagrams, graphs, abstracts, specialized journals that are part of an authentic corpus. The learning process directed to specific purposes has evolved according to the different pedagogical currents that have gone from the behaviorist theory to the cognitivist to the constructivist one. However, there is concern about the poor academic performance related to comprehension in university students when it comes to reading texts written in English. This is where the problem that drives this research lies; Although the learning process has individual endogenous characteristics, it also depends on the mediation of the teacher, classmates and the surrounding cultural context, which are proposed in constructivist theory.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados