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Resumen de Gitanos entre la asimilación y la exclusión

Alan Reyniers

  • español

    The figures are shocking. Between 60 and 80 per cent of Hungary¿s working¿ age romà are estimated to be unemployed. More than 60 per cent of Romania¿s romà are said to live below the poverty line and 80 per cent have no formal qualifications. In Bulgaria, the same percentage of romà living in cities are jobless. The figures are believed to be much higher in the countryside.

    In some villages of southern and eastern Slovakia, all romà of adult age are destitute. In Britain, an estimated 10 to 20 per cent of these people live in absolute poverty. Therefore, there is a glaring gap which separates Europe¿s peoples from the continent¿s largest minority. Why, despite repeated attempts to assimilate or exclude the romà over the past six centuries, have they remained cut off from other peoples and for the most part, pushed to the fringes of society? After all, not every group of people who came to live in Europe has been systematically ostracised. The Hungarians were a nomadic people of Asian origin but they managed to become a nation. They were always kept out of political decision-making, though it can be questioned whether they were interested in becoming involved at this level. In the process, some collective traits of the romà ¿wariness of the outside world, the tendency to mix with one¿s own and a fatalistic attitude towards events¿ became accentuated and encouraged their separation from the gadyès.

    Among the solutions, there are many NGOs which have pushed programmes to foster their integration, some governments are finally recognizing them as national minorities or are taking measures to encourage their development in the longer term, although their future is linked to a collective determination to build a humane and democratic society where romà, and other minorities, can blossom.

  • español

    Las cifras son alarmantes. Se calcula que entre el 60% y el 80% de los gitanos de Hungría en edad de trabajar no tiene trabajo, más del 60% de los gitanos de Rumania son pobres, y que el 80% no tiene estudios. En Bulgaria, el 60% de los gitanos que viven en ciudades no tiene trabajo, y la situación empeora en los gitanos que viven en el campo.

    En el sur y el este de Eslovaquia los gitanos adultos no tienen recursos. En Gran Bretaña, entre un 10 y un 20% de las poblaciones nómadas están en la miseria total. Así pues, la distancia que separa el resto de la población de Europa de la minoría más numerosa, es muy grande. Pero, ¿por qué esta situación? ¿Por qué a pesar de muchos intentos de asimilación durante los últimos seis siglos los gitanos han estado aparte de los demás pueblos, y se han mantenido en una situación marginal? No se puede decir que Europa haya rechazado a los pueblos nómadas, los húngaros, por ejemplo, fueron un pueblo nómada que se convirtió en nación. Puede que haya sido su cierta tendencia a la exclusión lo que haya mantenido al pueblo gitano al margen: querer protegerse del mundo exterior, elegir cónyuges de su propio medio, el fatalismo, la educación de los niños y la exploración práctica del entorno, ha desencadenado una desconfianza hacia los gadyò.

    Entre las soluciones hay los programas de numerosas ONG, el reconocimiento por parte de algunos estados como minoría nacional y llegar a adoptar iniciativas para un desarrollo en el futuro, aunque su porvenir está ligado a la voluntad colectiva de construir una sociedad humana democrática donde quepan, entre otras minorías, los gitanos.


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