En los últimos veinte años ha habido una explosión de obra dramática en inglés que muestran ideas científicas, la cultura de la ciencia, e incluso la personificación de principios científicos a través de las tecnologías del cuerpo del actor, imaginería visual y tecnología virtual. Mi ensayo hará un breve repaso del fenómeno, aludiendo a producciones y obras concretas, y ofreciendo una taxonomía para entender su temática y formas en las que la ciencia se convierte en la materia misma de la obra. La revisión comprenderá el “teatro físico” (la reciente Notebooks of Leonardo da Vinci, de Second Stage; Space de Tina Landau), el “teatro de la imagen” (Einstein on the Beach, de Glass y Wilson; The Speed of Darkness, de Laurie Anderson), y el “teatro convencional” (Oxygen, de Carl Djerassi; Copenhagen, de Michael Frayn, y las obras de Tom Stoppard, entre otras.
In the past twenty years there has been an explosion of theatre work in English depicting scientific ideas, the culture of science, and even the embodiment of scientific principles through the technologies of the actor’s body, visual imagery, and virtual technology. My paper will present a brief overview of the phenomenon, touching on specific plays and productions, as well as providing taxonomies for understanding their thematizations and modes for addressing science as a subject. The overview will encompass “physical theatre” (Second Stage’s recent Notebooks of Leonardo da Vinci, Tina Landau’s Space), “image theatre” (Glass’s & Wilson’s Einstein on the Beach, Laurie Anderson’s The Speed of Darkness), and “conventional theatre” (Carl Djerassi’s Oxygen, Michael Frayn’s Copenhagen, the plays of Tom Stoppard, among others)
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