El artículo estudia el modo cómo san Buenaventura profundiza el "socratismo cristiano" (É. Gilson). San Buenaventura a través de las fuentes filosóficas, teológicas y franciscanas entiende que el alma se une con el Bien. Pero ni la antropología es sólo filosófica, ni el Bien es sólo un concepto de la filosofía. San Buenaventura añade a los esquemas de Platón y Aristóteles, el bíblico que muestra que el alma es "imagen de Dios". En el Itinerarium mentis in Deum se nos propone un lema alternativo al autoconocimiento. Se nos invita a mirar el alma que se ama a sí misma, lo que supone una de las fuentes del voluntarismo.
This paper, studies the way how St. Bonaventure deepens to the "Christian Socratism" (É. Gilson). St. Bonaventure through the philosophical, theological and Franciscans sources understands that the soul is united with the Good. The anthropology is not only philosophical, and the Good is not only a concept of the philosophy. San Buenaventura adds to the schemes of Plato and Aristotle, the Biblical scheme who understand that the soul is "image of God". In Itinerarium mentis in Deum an alternative motto to the self knowledge sets out to us. It is invited to us to watch the soul that is loved itself, which supposes one of the sources of voluntarism.
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