Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La identitat catalana, entre França i Espanya

  • Autores: Laia Balcells i Ventura
  • Localización: Diàlegs: revista d'estudis polítics i socials, ISSN 1138-9850, Vol. 12, Nº. 43, 2009, págs. 33-60
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Catalan identity, between France and Spain
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • català

      L'any 1659 els regnes de França i Espanya van signar el Tractat deis Pirineus, un tractat de pau mitjançant el qual una part del territori espanyol de població catalana va passar a formar part de França. Des de llavors, la identitat catalana ha persistit a totes dues bandes de la frontera. Tanmateix, la prominència d'aquesta identitat no és homogènia als dos Estats: si bé és políticament i socialment rellevant a Espanya, ho és poc a França. En aquest article es sosté que aquesta diferència es pot explicar si observem les característiques que el procés históric d'alfabetització ha tingut a cadascun d'aquests països: la identitat catalana no és rellevant a la Catalunya Nord perqué, en aquest territori, la primera generació que es va alfabetitzar ho va fer sota mandat francès; per contra, la inexistència d'una Revolució Escolástica a Espanya abans del segle XX va permetre que es cultivés amb èxit una identitat nacional catalana durant les primeres dècades d'aquest segle; a més, el fet que l'alfabetització en massa es donés al Principat durant un període d'agitament nacionalista va comportar la consolidació d'aquesta identitat nacional.

    • English

      In 1659, the kingdoms of France and Spain signed the Treaty of the Pyrenees, a peace treaty in which part of the Spanish territory populated by Catalans was ceded to France. Since then Catalan identity has persisted on both sides of the border. However, this identity is not equally prominent in the two states. While it is politically and socially relevant in Spain this is hardly the case in France. This article asserts that this difference can be explained through an observation of the characteristics of the historical process of literacy in each country: Catalan identity is not relevant in Northern Catalonia, because in this territory the first generation that became literate did so under French mandate. On the other hand, the inexistence of a Scholastic Revolution in Spain before the 20' century meant that it was possible for Catalan national identity to be successfully cultivated in the first few decides of this century. Moreover, the fact that mass literacy Fiad its origins in Catalonia during a period of nationalist agitation resulted in this national identity becoming established.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno