Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Práctica de la interculturalidad desde la perspectiva docente: análisis y propuestas pedagógicas

  • Autores: Juan José Leiva Olivencia
  • Localización: Culture and Education, Cultura y Educación, ISSN-e 1578-4118, ISSN 1135-6405, Vol. 22, Nº 1, 2010, págs. 67-84
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Interculturality from an educational perspective: analysis and teaching proposals
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • español

      En este artículo se ofrece una reflexión acerca de la práctica educativa de la interculturalidad desde la perspectiva docente. Se pone de relieve la actual situación de las prácticas escolares que tienen en la diversidad cultural su referente principal. Así mismo, se realiza un análisis de la perspectiva pedagógica que tienen los profesores de educación primaria sobre la educación intercultural, indagando en sus percepciones sobre el potencial educativo de su desarrollo en la práctica escolar. Además, se proponen ideas y medidas para la mejora de la aplicación práctica de la educación intercultural que profundicen en una concepción más inclusiva y global de la diversidad cultural en la escuela.

    • English

      The paper offers a reflection about an intercultural education practice from the teachers' perspective. It highlights the current situation of school practices whose main model is based on cultural diversity. An analysis of primary school teachers' approach to intercultural education is also undertaken, investigating teachers' perceptions on its educational potential in school practice. Moreover, ideas and measures to improve the practical application of intercultural education are put forth; the aim being to achieve a more in depth, inclusive and overall conception of cultural diversity in schools.

      It puts on of relief the current situation of the school practices that have in the cultural diversity their relating one main. Likewise, we are carried out an analysis of the pedagogic perspective that have the teachers of primary education on the education intercultural, investigating about their perceptions on the educational potential of their development in the school practice. Also, we intend ideas and measures for the improvement of the practical application of the intercultural education that deepen in a more inclusive and more global conception of the cultural diversity in the school.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno