The construction projects of Madrid-Valencia High Speed Railway Track runs on six mayor geological units: Madrid Basin, Altomira Heights, Intermediate Basin, Castillian Branch of the Iberian Range, Cabriel Basin and Valencia Basin. The age of the geological formations is Triassic to recent Quaternary, and the lithology of formations includes limestones, dolomites, shales, sandstones, clays, marls, gypsum and other salts, alluvial gravel and sand deposits�, The geological structure is also varied, sub-horizontal layers in basins, high-angle dipping layers, folds, faults, thrusts, and other structures in Altomira and Iberian Ranges. They lead to many also variated geological and geotechnical problems, as tunnelling trough a soluble sodium-calcium salt massif.
Los proyectos constructivos de la Línea Ferroviaria de Alta Velocidad Madrid-Valencia discurren sobre seis grandes unidades geológicas: Cuenca de Madrid, Sierra de Altomira, Depresión Intermedia o Cuenca de Loranca, Rama Castellana de la Cordillera Ibérica, Cuenca del Cabriel y Cubeta Valenciana. La edad geológica de los materiales atravesados va del Triásico al Cuaternario reciente y su litología es muy variada: calizas y dolomías, lutitas, areniscas, arcillas y margas, yesos y otras sales, depósitos aluviales de arenas y gravas� La estructura es también cambiante, pasando de estratos subhorizontales en las cuencas sedimentarias post-Alpinas a capas fuertemente plegadas, fallas, cabalgamientos y otras esructuras complejas en la Cordillera Ibérica, la Sierra de Altomira y la Cuenca del Cabriel. La problemática geológicogeotécnica, por tanto, también es compleja, destacando el proyecto y la construcción de un túnel en sales sódicas y cálcicas solubles.
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