This article describes the activities of the Mediaccions research group, which studies digital culture and changes in cultural practices as mediated by technology, focusing, in particular, on the internet and the new media. The study of digital culture covers a wide range of agents, practices and material and narrative devices linked to contemporary cultural production, all of which we examine from an empirical, qualitative and interdisciplinary perspective. Our current research includes analysis of emerging creative practices in which individuals participate in content creation; this covers anything from video and photography production to collaborative cinema and co-creation by users, artists and the culture industry. In terms of the culture circuit, we examine not only tensions in the fields of production, distribution, regulation and consumption, but also in identities, subjectivities and forms of sociability that arise in the relationship between users and the information and communication technologies. We explore embodiment and gender issues in digital interactions, the subjective experience of social agents in technological design and the generation of collective identities using technology, as happens with bloggers and activists who use the web as a tool for social change.
Aquest article presenta l'activitat de recerca del grup Mediaccions sobre cultura digital i l'estudi de les transformacions de les pràctiques culturals per mitjà de les mediacions tecnològiques, especialment relacionades amb internet i els nous mitjans. L'estudi de la cultura digital, tal i com l'entenem, inclou un conjunt heterogeni d'actors, pràctiques, dispositius materials i narratives relacionades amb la producció cultural contemporània, a la qual ens acostem des d'una perspectiva empírica, qualitativa i interdisciplinària.
Les nostres línies de recerca actuals estan relacionades amb l'anàlisi de pràctiques creatives emergents vinculades a la participació dels usuaris en la creació de continguts, que inclouen des de les pràctiques productives en vídeo o fotografia fins al cinema col·laboratiu o les pràctiques de cocreacció entre usuaris, artistes i indústries culturals. Atenent el circuit de la cultura, no només examinem les tensions en l'àmbit de la producció, distribució, regulació i consum, sinó també processos identitaris, subjectivitats i formes de sociabilitat que emergeixen en la relació entre els usuaris i les tecnologies de la informació i la comunicació. En aquesta direcció es tracta d'explorar els processos de corporalització i les pràctiques de gènere en les interaccions digitals, l'experiència subjectiva dels actors socials en el disseny tecnològic, o bé la generació d'identitats col·lectives entorn de la tecnologia, com en el cas dels bloguistes i les formes d'activisme que articulen internet com a eina de transformació social
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados