On March 11, 2011, a large earthquake struck Japan and was followed by a series of devastating tsunamis. One of these tsunamis triggered an explosion at Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant. March 11 was a natural catastrophe (that civilization failed to prevent) on one hand, and a manmade catastrophe (that civilization created and made worse) on the other. The catastrophe was said to be unprecedented and singular. What does it mean to speak/write about a singular event? How did I / we experience this event? A phenomenological analysis leads us to the complex relationship between nature and civilization on one hand, and the problem of trauma experience on the other. A traumatic experience is essentially singular, but it can be reproduced in language, and even more today with the help of (civilization) technology, in visual images that can be recorded, reproduced, repeated, and sent to far corners of the earth. This reproducibility can help us to integrate the trauma within the normal flow of time, but it also conceals from us the root of the trauma and the possibilities of new trauma.
El 11 de marzo de 2011, un gran terremoto azoto Japon y fue seguido por una serie de devastadores tsunamis. Uno de estos tsunamis provoco una explosion en la planta de Energia Nuclear de Fukushima Daiichi. Lo del 11 de marzo fue, por un lado, una catastrofe natural (que la civilizacion podia evitar) y, por otro lado, una catastrofe provocada por el hombre (que la civilizacion ha originado y ha empeorado).
Se dice que la catastrofe es singular y sin precedentes. .Que significa hablar/escribir acerca de un acontecimiento singular? .Como experimentamos nosotros este acontecimiento? Un analisis fenomenologico nos lleva a la compleja relacion entre la naturaleza y la civilizacion, por un lado, y al problema de la experiencia de trauma por el otro. Una experiencia traumatica es esencialmente singular, pero puede ser reproducida en lenguaje ��y mas hoy incluso con la ayuda de la (civilizacion) tecnologia �� en imagenes visuales que se pueden grabar, reproducir, repetir y enviar a lejanos rincones de la Tierra. Esta reproduccion puede ayudarnos a integrar el trauma dentro del flujo normal del tiempo, pero tambien ocultarnos la raiz de los traumas y las posibilidades de nuevos traumas.
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