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Influence of new irrigated croplands on wild boar (Sus scrofa) road kills in NW Spain

    1. [1] Dept. of Zoology, Fac. of Biology, Univ. of Salamanca
    2. [2] Animal Health Research Center, CISA–INIA, 28130 Valdeolmos, Madrid, España (Spain).
  • Localización: Animal Biodiversity and Conservation, ISSN 2014-928X, Vol. 35, Nº. 2, 2012, págs. 247-252
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Influencia de los nuevos cultivos en regadío sobre las colisiones de vehículos con jabalí (Sus scrofa) en el Noroeste de España
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Las poblaciones de jabalí han aumentado en número y distribución en las últimas décadas en España. En dicho aumento, interviene la mayor extensión de los cultivos de maíz (Zea mays); donde la especie encuentra refugio y alimento. La expansión de la especie, provoca un aumento de colisiones de jabalí con vehículos (WBVC). El presente trabajo trata de la distribución espacio-temporal del WBVC en la meseta norte española. Normalmente, el WBVC se relaciona con la velocidad, el volumen de tráfico y/o cubierta forestal. Sin embargo, el maizal resulta la variable más relacionada en atropellos con jabalí en la meseta norte. Se dan algunas recomendaciones para evitar futuras colisiones en esta área.

    • English

      In recent decades, wild boar populations have increased both in number and distribution. This rise is partly related to the increase in cropland devoted to maize (Zea mays) cultivation, as wild boar find food and refuge in these areas. This population expansion has led to an increase in the number of wild boar vehicle collisions (WBVCs). The goal of the present study was to evaluate a set of spatio-temporal factors that influence WBVCs related to maize crops on the Northern Spanish Plateau (the region of Castile and Leon). We compared the maize pattern with the factors related to total WBVC numbers. We observed that whereas the total occurrence of WBVCs usually increased with forest cover and speed and traffic volumes, maize areas were one of the main explanatory variables in plateau models. To avoid collisions in these areas in future, a number of mitigation measures are outlined.


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