Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Una experiència de coaching grupal i desenvolupament de competències emprenedores en estudiants universitaris

Jordi Tous Pallarès, Carolina Mayor Sánchez, María del Pilar Bonasa Jiménez, Estalina Civico Fornós, Silvia Duran Bonavila

  • català

    L’ocupabilitat dels estudiants universitaris sovint suposa un desajust entre el perfil professional i el perfil buscat per les empreses, impulsades per la manca de desenvolupament de les competències genèriques a través de la vida acadèmica. Aquest projecte sorgeix d’una doble necessitat: desenvolupar les competències bàsiques de l’assignatura «Psicologia dels grups i organitzacions» dels programes de formació en Psicologia, i posar en pràctica les competències bàsiques en la recerca d’estratègies per a la creació d’ocupació.

    La mostra va estar formada per 167 alumnes de quart curs de Psicologia de l’assignatura de «Psicologia dels grups i organitzacions», que feien un projecte d’autoocupació. El desenvolupament dels projectes va consistir en l’auto-administració del qüestionari d’auto-percepció de Belbin, la realització d’almenys dues reunions per a la presa de decisions, una de les quals va ser gravada en vídeo, i l’aplicació de les tècniques estudiades a classe. Durant la sessió, cada membre del grup avalua les altres funcions d’acord amb els criteris de Belbin (1981) i la informació sobre cada reunió. Una vegada que el projecte finalitza, el mestre els fa una avaluació, els estudiants individualment avaluen el treball i la presentació dels altres grups d’acord amb els criteris d’originalitat, aplicabilitat, viabilitat i estructura; una nova avaluació, d’acord amb els mateixos criteris, es fa pels professors externs a l’assignatura i, finalment, es remeten a la Càtedra d’Emprenedoria, demanant avaluació i les diverses subvencions i subsidis que podrien rebre si decideixen dur a terme el projecte. Els resultats obtinguts segueixen un patró establert en els diferents grups. Aquells que, d’acord amb els criteris anteriors (originalitat, aplicabilitat, viabilitat i estructura), obtenen millors resultats a través de l’avaluació dels diferents jutges, són aquells en els quals a la primera reunió van dominar les funcions mentals, així com els rols i l’acció social, i, en les següents reunions, dominen papers d’acció, tot i continuar sent els rols socials sense puntuacions extremes. Els grups que obtenen pitjors resultats són els dominats per rols d’acció i socials, i les funcions mentals estan relegades.

    Cal observar que els grups que aconsegueixen la millor puntuació també van fer menys entrevistes en comparació amb la resta dels grups. Els resultats d’aquest projecte suggereixen un patró dels rols a seguir per al desenvolupament d’un projecte per a l’èxit. En aquest cas, s’ha treballat en la creació d’estratègies d’autoocupació, donat que aquesta perspectiva no és habitual a la Llicenciatura en Psicologia. Futures línies d’investigació haurien d’estudiar l’extrapolació dels resultats a estudiants d’altres carreres.

  • English

    University students’ employability often supposes a mismatch between the professional profile and the profile searched by the companies, powered by the lack of development of generic skills through academic life. This project arises from a double need: develop core competencies of the subject «Psychology of the groups and organizations» of the training curriculum in Psychology, and implement core competencies in search of strategies for job creation. The sample consisted of 167 students in 4th course of Psychology from the subject ‘Psychology of groups and organizations’ doing an occupancy project for self-employment. The projects’ development consists of self-administering questionnaire Belbin’s self-perception, conducting at least two meetings for decision making, one of which was videotaped, applying the techniques studied in class. During the session each group member evaluates the other roles according to Belbin’s criteria (1981), and reporting on each meeting. Once the projects end, the teacher evaluates them; students individually score the work and the presentation of the other groups based on the criteria of originality, applicability, feasibility and structure; a new assessment, based on the same criteria, is made by teachers outside the subject, and, finally, are forwarded to the University’s Chair of entrepreneurs asking for evaluation and the various grants and subsidies that could receive if they decided to carry them out. The obtained results follow a pattern set in the different groups. Those that, based on the above criteria (originality, applicability, feasibility and structure), obtain better results through the various judges’ evaluation, are those in which in the first meeting dominate mental roles, and also social and action roles, and, in the following meetings, dominate action roles in spite remain social roles without extreme scores;

    the groups obtaining worse results are those dominated by action and social roles, and mental roles are relegated. It should be noticed that the groups getting the best score also made fewer interviews compared with the rest of groups. Results of this project suggest the roles’ pattern to be followed in a project’s development to success. In this case we have worked to create self-employment strategies due to this perspective do not prevail in the Psychology Degree. Observing the extrapolation to other students should be studied in other careers, opening new lines of research.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus