En el presente trabajo examinamos la narrativa de la película Contagio para comprender como funciona en la modernidad la enfermedad y la vacuna. Desde una perspectiva antropológica, estudiamos las dinámicas sociales frente a un estado de convulsión y emergencia como lo es el nacimiento de una pandemia con alta tasa de mortalidad. A pesar de sus records de taquilla, Contagio representa un discurso discriminativo que afianza el etnocentrismo anglosajón. La tesis del presente trabajo es que el discurso americano del desastre, apela a construcciones pre-establecidas donde el otro no occidental es visto como peligroso.
In order to expand the current understanding of risk and pandemics, the present paper focuses on the functioning of modernity and the shortage principle in generating risks. From an anthropological perspective, we widely examined the social relations in a process of tension produced by the advent of a new mortal virus. In spite of the sales, Contagion, from our mind, represents a discriminatory discourse that reinforces the Anglo-centrism proper of West as well as a new way of digesting the non-western other. Our thesis seems to be that the cultural entertainment and fiction genre appeals emotionally to pre-established construes to trait the other as dangerous.
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