Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Anàlisi pragmaestilística de columnas periodístiques: aplicacions a l'ensenyament secundari

Sergi Serra Adsuara

  • Dins de l'àmbit de l'ensenyament mitjà, la manera de plantejar els comentaris de text ha estat motiu de constants reflexions des de diferents perspectives teòriques. En aquest treball proposem exposar com la pragmaestilística esdevé una metodologia profitosa a fi d'assolir els objectius d'anàlisi textual en aquest nivell educatiu -especialment en batxillerat.

    Amb aquesta intenció, hem descrit, a tall d'exemple, un ventall d'elements lingüístics i discursius des de la perspectiva pragmaestilística i, posteriorment, hem aplicat aquesta línia d'anàlisi a un corpus de columnes periodístiques atès que les característiques d'aquest gènere resulten una bona pedra de toc per a comprovar la validesa d'aquesta hipòtesi de treball.

    En concret, en aquest article presentem una síntesi de la tasca que estem realitzant i, com a mostra, hi incloem un exemple de comentari de columna periodística que s'allunya de la rigidesa de les típiques plantilles d'anàlisi. En aquest aspecte la nostra intenció és palesar que cada text assenyala, a partir de les seues coordenades discursives, un mapa de comentari específic i, consegüentment, l'anàlisi interpretatiu que s'efectue ha de reflectir quins són els components estilístics que hi predominen i quines funcions pragmàtiques hi activen. A banda de la possibilitat de realitzar comentaris complets, no cal oblidar que podem emprar determinades columnes per explicar als alumnes com operen algunes tries lingüístiques dins d'un text.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus