Este artículo analiza desde una perspectiva psicoanalítica la novela Affinity (1999) de la autora británica Sarah Waters cuya visión revisionista da voz a personajes silenciados durante la época victoriana y hace explícito lo que era imposible expresar entonces, pero también lo que todavía no ha encontrado total reconocimiento desde el punto de vista social y cultural. El artículo profundiza en el análisis de las relaciones de sumisión y dominación entre las parejas de mujeres en Affinity. Para ello utiliza como marco teórico la "intersubjective theory" de Jessica Benjamin que revisa nociones como el deseo y la dominación erótica, y ofrece una nueva perspectiva sobre las relaciones de amor
This paper discusses, from a psychoanalytic perspective, Sarah Waters�s novel Affinity (1999) which has played a crucial role in the consolidation of the neo-Victorian genre and, indeed, has become a touchstone for contemporary feminist fiction. Through Jessica Benjamin�s intersubjective theory it analyses Waters�s extraordinary re-presentation of women�s same-sex relationships, focussing on the dynamics of domination and submission which characterises the female couples in the novel. Benjamin�s approach to the problem of domination gives valuable insight into the psychological structures of erotic hierarchy and, in turn, opens up for new ways to understand erotic desire and power dynamics between men and women, or between people of the same sex. In addition, an exploration of Affinity from an intersubjective perspective casts light onto how the novel transgresses both Victorian boundaries and those that persist in contemporary culture
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados