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Resumen de Gender(ed) Matters in Communication/Media Studies: Integrating Curricular Innovation and Social Change in the Spanish Model

Maria J. Pando Canteli, Annabel Martín

  • español

    Este artículo investiga los beneficios de trabajar cuestiones relacionadas con el género en el programa de estudios de comunicación del sistema español de educación superior. La reflexión se centra en la situación en España y muestra por qué los estudios de comunicación son un campo particularmente relevante donde introducir la cuestión de género.

  • català

    Aquest article investiga els beneficis de treballar qüestions relacionades amb el gènere en el programa d'estudis de comunicació del sistema espanyol d'educació superior. La reflexió se centra en la situació a Espanya i mostra per què els estudis de comunicació són un camp particularment rellevant on introduir la qüestió de gènere.

  • English

    This article investigates the benefits of making gender-related issues more central to the Communication Studies curriculum in the Spanish system of higher education. The shift to "value-impact criteria" as the standard of success of today’s curricula in Europe is one of the strongest critiques that higher education is facing in that context. This article focuses on the state of affairs in Spain, showcases why Communication Studies is a particularly relevant field for these changes, outlines how a multi-platform approach to learning (combination of teaching, research, and social activism) pays special attention to the ways gender, racial, ethnic, and economic parameters interface with each other, and details the value of introducing more interdisciplinary and gender-based cognitive paradigms into the curriculum for making our campuses sites of innovation, better learning, and forces for social change.


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