La categoría de lo sublime es fundamental no sólo para el arte moderno, sino para toda la modernidad. Las actuales condiciones globales han dado como resultado un cambio en la concepción de lo sublime, que ya no experimentamos frente a la grandiosidad de la naturaleza ni de la historia, sino ante la magnificencia del mercado y de los medios masivos de comunicación. Tal es nuestra tesis. Por su parte, el fin de las barreras entre lo estético y la vida cotidiana nos ha llevado a una estetización global masiva. En este ensayo analizamos las mutaciones que en la categoría de lo sublime se han sentido desde finales del siglo XX, como el avance a gran escala de la estetización de la cultura.
The cathegory of “sublime” is of fundamental importance for modern art and, moreover, for the whole of modernity. The current global conditions have had as a result a change in the conception about the meaning of what is called “sublime”. We don’t experience nowadays the feeling of the “sublime” before the grandiosity of nature, or history, but before the magnificence of the global market and the massive communication media. This is our thesis. On its own right, the end of the frontiers between the aesthetic and the everyday life has taken us to a massive global aesthetization. In the present essay we analyze the mutations that in the cathegory of the “sublime” have been felt since the end of the 20th century, like the big scale advance of the aesthetization of the culture.
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