School education sociolinguistic research in Catalan-speaking territories:
assessment elements. This paper defines educational sociolinguistics as a research area, describes the process leading to the formation of this area in Catalan speaking territories, identifies the main groups working on it and suggests a number of elements to assess their respective contributions. The author claims that one of the distinctive features of this area lies in the important contribution from psycholinguistics, as well as the bilingualist and liberal approaches proposed by authors like Miquel Siguan. Finally, it is argued that the area usually covered by educational linguistics is better understood if a distinction is made between linguistic education, which focuses on pedagogic and educational matters, and educational sociolinguistics, that is more oriented towards linguistic and social issues.
Aquest article delimita l'àrea de treball de la sociolingüística educativa, en descriu el procés de formació als territoris de llengua catalana, fa un mapa dels principals grups que treballen i suggereix alguns elements per tal de fer un balanç de les seves respectives aportacions. L'autor assenyala com a tret distintiu d'aquesta àrea la important contribució de la psicologia de la llengua i el pes que hi han tingut els plantejaments bilingüistes i liberals d'autors com Miquel Siguan. Finalment, s'argumenta que ara comara l'etiqueta lingüística educativa no respon adequadament a la recerca sobre llengua i educació, i proposa de diferenciar entre una educació lingüística, definida per la seva orientació pedagògica i educativa, i una sociolingüística educativa, d'orientació més lingüística i social.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados