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Resumen de La innovación tecnológica como herramienta para el desarrollo de la competitividad en las pymes

Héctor Moreno

  • español

    Las compañías pequeñas responden de manera más cercana a las demandas del mercado, en comparación con las grandes compañías; por lo que estas compañías pequeñas disfrutan de un ventaja competitiva relacionada a una burocracia más pequeña; eficiente, algunas veces informal, sistemas de información internos, y una flexibilidad y adaptabilidad a través de la cercanía con el mercado. En contraste, las pequeñas compañías presentan una serie de limitaciones por la falta de: trabajadores técnicamente calificados, uso pobre de la información externa y experiencia; dificultad en la atracción de financiamientos y seguridad financiera, relacionado todo esto con la poca capacidad para tomar riesgos en inversiones; inusual administración desde el inicio del negocio; y un alto costo para operar dentro del margen regulatorio. En esencia, la ventaja de las pequeñas compañías se ve reflejada en su comportamiento fundamentalmente, con lo cual puede generar innovaciones.

  • English

    Small companies respond more closely to the demands of the market, compared with large companies, which is why these small companies enjoy a competitive advantage, related to a smaller bureaucracy; efficient, sometimes informal, internal information systems; and a flexibility and adaptability due to the proximity to the market. In contrast, smaller companies have a series of limitations due to the lack of: technically skilled workers, poor use of external information and experience; difficulty in attracting financing and financial security, all of this related to little capacity to take risks in investments; unusual administration since the start of the company; and a high cost to operate within the regulatory scope. In essence, the advantage of small companies is reflected fundamentally in its behavior; which can generate innovations.

    SMEs represent, for the development of the economy in Mexico; a business sector in which there is an enormous diversity of interests within the business class, which depend on the sector in which the companies are, the region they are located, the size of the company, its technological and organizational characteristics. The vision given by the manuals with respect to what a company should be does not necessarily respond to the heterogeneous characteristics of the SMEs which, although basic in the generation of national wealth and employment, are scorned in the traditional stereotype, to be considered competitive.


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