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Resumen de La sociología de Freud

Juan Francisco Marsal

  • español

    El autor analiza, en primer lugar, someramente en qué consiste la revolución freudiana que se centra en las áreas de la sexualidad infantil, la negación de la antinomia normal-anormal, el inconsciente, los sueños y el nuevo entendimiento de una esfera ampliada de la sexualidad y los afectos. Pero la obra de Freud no se refiere únicamente al conocimiento sino que también consiste en un intento de transformación del ser humano neurótico por medio de la terapia. En una segunda parte este trabajo trata de la teoría social de Freud propiamente. Aparte de su influencia indiscutible tanto en la teoría como en la metodología sociológica, Freud aporta una verdadera antropología no exenta de contaminación psicologista y evolucionista. El autor del trabajo ve incluso una inesperada coincidencia entre Durkheim y Freud. La última parte de esta lectura sociológica de Freud toma a Freud como simple punto de partida tanto para una interpretación derechista y conservadora de Freud como para destacar las potencialidades revolucionarias del psicoanálisis que supieron destacar Reich, Roheim y, sobre todo, Marcuse. Marsal termina negando que sea posible hacer una crítica sociológica a Freud desde sociedades como la española, que apenas han llegado al umbral que Freud hace años cruzó.

  • català

    L’autor analitza, en primer lloc, succintament en què consisteix la revolució freudiana, que se centra en les àrees de la sexualitat infantil, la negació de l’antinomia normal-anormal, l’inconscient, els somnis i el nou enteniment d’una esfera ampliada de la sexualitat i els afectes. Però l’obra de Freud no es refereix únicament al coneixement sinó que també consisteix en un intent de transformació de l’ésser humà neuròtic per mitjà de la teràpia. En una segona part, aquest treball tracta de la teoria social de Freud pròpiament. A part de la seva influència indiscutible tant en la teoria com en la metodologia sociològica, Freud aporta una veritable antropologia no exempta de contaminació psicologista i evolucionista. L’autor del treball veu fins i tot una inesperada coincidència entre Durkheim i Freud. L’última part d’aquesta lectura sociològica de Freud pren Freud com a simple punt de partida tant per a una interpretació dretana i conservadora de Freud com per destacar les potencialitats revolucionàries de la psicoanàlisi que van saber destacar Reich, Roheim i, sobretot, Marcuse. Marsal acaba negant que sigui possible fer una crítica sociològica a Freud des de societats com l’espanyola, que amb prou feines han arribat al llindar que Freud fa anys va creuar.


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