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Resumen de Ridley Scott’s Dystopia Meets Ronald Reagan’s America: Class Conflict and Political Disclosure in Blade Runner: The Final Cut

Fabián Orán LLarena

  • español

    Blade Runner ha sido objeto de múltiples consideraciones durante las últimas tres décadas. No obstante, este ensayo analiza el discurso político-cultural del film, un aspecto aún por dilucidar.

    Tomando como base el remontaje de 1992 (Blade Runner: The Final Cut), se estudia el film como una respuesta crítica y contextualizada a la presidencia de Ronald Reagan (1981-1989).

    El ensayo escruta cómo la materialidad del sistema socio-económico presentado en el film, y los discursos que se construyen en torno al mismo, son una representación crítica de las políticas y el discurso cultural del Reaganismo. Así, el texto caracteriza el film como una (contra)narrativa que deconstruye la ideología conservadora de la década de los 1980.

  • English

    Blade Runner has been the object of multiple inquiries over the last three decades. However, this essay analyzes the socio-political discourse of the text, one aspect yet to be elucidated. Taking as basis the 1992 re-edited version (Blade Runner: The Final Cut), the essay studies the film as a critical and contextualized response to Ronald Reagan’s presidency (1981-1989). The essay scrutinizes how the materiality of the socio-economic system presented in the film, and the discourses that revolve around it, embody a critical representation of the policy-making and cultural discourse of Reaganism. Thus, the ensuing text characterizes the film as a (counter) narrative that deconstructs the conservative ideology of the 1980s.


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