Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Per un sistema general de la deontologia periodística

  • Autores: Josep Maria Casasús Guri
  • Localización: Periodística, ISSN 1130-183X, Nº. 13, 2011, págs. 9-25
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      La deontologia periodística es planteja en general com un repertori de faltes i infraccions que es relacionen amb l'activitat dels mitjans de comunicació i dels professionals que hi treballen. Cal superar aquesta deontologia de les faltes, passiva, restrictiva i reduccionista, per posar una atenció preferent i prèvia en una deontologia o una ètica dels valors, activa, mobilitzadora i motivadora. Aquest objectiu ètic s'inscriu en el conjunt de propostes regeneradores del concepte mateix de periodisme, de les seves funcions i dels seus deures de responsabilitat social i solidària en el marc dels reptes propis de la nova era digital. L'article tracta de l'objectiu de treballar sobre bases teòriques sòlides en la formulació d'un sistema vertebrat de la deontologia periodística. És una proposta d'ordenació general sistemàtica de la deontologia del periodisme, inspirada en les metodologies experimentades per la llarga tradició teòrica i conceptual d'altres disciplines humanístiques, entre les quals destaca el dret, àmbit del coneixement amb el qual la deontologia manté munió d'analogies, afinitats i vincles doctrinals i pràctics. L'article fa aportacions originals a una perspectiva articuladora de les diverses tipologies de la disciplina, tant en el vessant de la deontologia doctrinal com en el de la deontologia positiva, les seves diverses divisions taxonòmiques i la regulació específica de l'ordre de prelació en l'aplicació de normes en matèria de deontologia procedimental.

    • English

      Towards a general deontological code for the media profession Media deontology is generally held to be a repertoire of errors and offenses that are associated with the communication media and its professionals. This passive, restrictive and reductionist deontology needs to be overhauled and replaced by a new set of active, mobilising and motivating ethical values. This ethical objective is one of the proposals aimed at renewing the very concept of journalism, its functions and duties of social responsibility and solidarity within the frame of the challenges brought about by the new digital era. The article proposes building on well-established theoretical foundations to formulate an interconnected system of media ethics. Moreover, it suggests a general and systematic structuring of media ethics, inspired by methodologies that have been tried and tested in the extended theoretical and conceptual tradition of other humanistic disciplines, notably law, a field of knowledge with which deontology has many doctrinal and practical affinities, analogies and associations. This article makes new contributions to a coordinated perspective of the diverse typologies of the discipline, both in terms of doctrinal deontology and of positive deontology, its diverse taxonomic divisions and the specific regulation of the order of priority in the application of rules in matters of procedural deontology.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno