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"So Far as I and My People Are Concerned the South Is Fascist Now and Always Has Been": Carson McCullers and the Racial Problem

  • Autores: Constante González Groba
  • Localización: Atlantis: Revista de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos, ISSN 0210-6124, Vol. 37, Nº 2, 2015, págs. 63-80
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Carson McCullers tenía una aguda conciencia de la culpa de los sureños blancos en relación con la opresión de los afroamericanos, y su ficción presenta una compleja red de diferentes configuraciones del problema racial en el sur estadounidense. En The Heart Is a Lonely Hunter nos legó el retrato de un afroamericano, un Martin Luther King avant la lettre que lucha por los derechos civiles de los negros, aunque paradójicamente su negritud obsesiva lo aproxima a la blancura que le oprime. En The Member of the Wedding la autora conecta la opresión racial con la opresión de género en el contexto del Sur reaccionario en la década de 1940, y relaciona el fracaso del deseo de fluidez sexual con el fracaso de la aspiración al hibridismo racial.

      En Clock without Hands vemos el influjo del existencialismo en las actitudes de personajes blancos en relación con las violentas relaciones raciales a principios del movimiento por los derechos civiles, y cómo McCullers explora las consecuencias trágicas de concepciones raciales extremas.

    • English

      Carson McCullers was deeply aware of the guilt of southern whites with respect to the oppression of blacks, and her fiction presents an intricate web of different configurations of the racial problem in her native South. In The Heart Is a Lonely Hunter she paints a very sympathetic and complex portrait of an African American man, a Martin Luther King avant la lettre. He actively fights for the civil rights of his race, yet paradoxically his obsessive blackness draws him close to the whiteness that oppresses him. In The Member of the Wedding McCullers connects racial oppression with gender oppression in the context of the prejudice of the reactionary South of the 1940s, linking the failed desire for gender fluidity with a similarly failed desire for racial hybridity. In Clock without Hands she brings existentialist influences to bear on the attitudes of her white characters with respect to the violent racial relations at the outset of the civil rights movement, and explores the tragic consequences here, for both whites and blacks, of polarized conceptions of blackness and whiteness


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