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Juan Manuel (1282-1348) and ‘Jewish’ Professions in Count Lucanor: A Medieval Iberian Model of Inter-Group Relations

  • Autores: David Navarro
  • Localización: Mirabilia: Electronic Journal of Antiquity, Middle & Modern Ages, ISSN-e 1676-5818, Nº. 21, 2015 (Ejemplar dedicado a: Medieval and Early Modern Iberian Peninsula Cultural History)
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Juan Manuel (1282-1348) e as profissões ‘judeus’ no El Conde Lucanor: um modelo medieval ibérico de relação de grupo
    • Juan Manuel (1282-1348) y las profesiones ‘judías’ en El Conde Lucanor: Un modelo medieval ibérico de relación grupal
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El objetivo de este trabajo analiza la relación personal del escritor castellano Juan Manuel (1282-1348) y la comunidad judía dentro de la colección de exempla de El Conde Lucanor. Tomando como base la teoría de interacción de grupos y los mecanismos de re-fencing y extended contact hypothesis, examinaré la estrecha relación de respeto que el autor proyecta sobre el judío en la introducción y cuatro exempla de la obra tomando como referencia varias profesiones que el folklore atribuyó a este grupo religioso: prestamistas, físicos, alquimistas, nigromantes y hechiceros. Analizaré las técnicas literarias empleadas en los estereotipos asignados hacia estas ocupaciones ‘judías’, como un recurso de autor para minimizar el rechazo social que sufría esta comunidad, así como un ejemplo de una compleja convivencia que marcó las relaciones cristiano-judías de la Castilla del siglo XIV.

    • English

      This article aims to analyze the personal relationship between Christian writer Juan Manuel (1282-1348) and the Jewish community in his collection of didactic exempla, El Conde Lucanor [Count Lucanor]. Through the theory of out-group interaction, and the mechanisms of re-fencing and extended contact hypothesis, I will examine the relationship of trust and respect reflected between the author and the Jews through the portrayal of some professions attributed to that community by popular folklore, such as money lenders, physicians, alchemists, nigromancers and sorcerers, as shown in the introduction and four exempla of the book. I will analyze several literary techniques employed by the author in regards to these ‘Jewish occupations’ as a resource to minimize the social rejection towards the Jew, and an example of a complex convivencia [cohabitation] that shaped XIV-century Castilian Christian-Jewish relations.


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