Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Art i cultura material de la Xina en les col·leccions privades de la Barcelona vuitcentista

Mònica Ginés Blasi

  • català

    Aquest article se centra en la recepció d’art i mostres de cultura material de la Xina en les col·leccions privades de la Barcelona vuitcentista. Amb l’objectiu de copsar-ne l’abast, de temptejar-ne les característiques i d’establir-ne uns límits cronològics, s’han revisat els catàlegs de les primeres exposicions d’art antic de Barcelona i la documentació relativa a adquisicions, donacions, llegats i ingressos als primers museus de la ciutat. La presència d’art de la Xina era ja molt notable en les primeres exposicions d’art antic, iniciades amb l’Exposició Retrospectiva de l’any 1867, i penetrà tant algunes de les col·leccions privades de caràcter heterogeni més importants, des de la dècada de 1840, com col·leccions d’artistes. Les fonts relatives a alguns d’aquests conjunts, majoritàriament formats per manufactures artístiques del segle XIX, permet traçar-ne la història fins a localitzar-ne la situació a l’actualitat. Aquesta activitat col·leccionista a la Ciutat Comtal s’inicià abans de la recepció de col·leccions d’art de la Xina per mitjà de figures assentades a l’Àsia oriental, entre les dècades de 1870 i 1880, i el creixent interès per la cultura i l’art del Japó que anà desplaçant l’atenció pel món xinès.

  • English

    This article focuses on the introduction of Chinese art and material culture into private collections during 19th century Barcelona. In order to grasp the range and characteristics of Chinese art collecting in Barcelona and to establish its chronological limits, we revised catalogues from the early exhibitions of antiquities which took place in Barcelona, as well as the documents concerning acquisitions, donations, legates and the entry of artwork into Barcelona’s initial museums. The presence of Chinese art was already quite distinct in the first exhibitions of antiquities, which began with the Retrospective Exhibition of 1867, and penetrated into some of the most important collections comprising objects of a varied nature, as well as into artists’ collections and studios. The sources regarding some of these collections, which mostly consist of 19th century artistic manufactures, allow us to trace their detailed history to such a degree so as to be able to determine their current location. The trend of collecting Chineseartworks in Barcelona began before the arrival of Chinese art collections gathered by figures based in East Asia from 1870 to 1880, and also before the growing interest in Japanese art and culture, which would replace the prior appeal of the Chinese cultural sphere.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus