Este trabajo trata de dos formas distintas de abordar lo trágico de la condición humana. Søren Kierkegaard expresó lo trágico en un ensayo sobre Antígona que anuda estética, ética y teología; Zambrano dio voz a la propia Antígona para comunicar en un texto híbrido el sentido y verdad de la vida desde la perspectiva metafísica de la razón-poética. La exposición consta de dos partes. En la primera, se comenta la interpretación que hizo Zambrano de la flosofía existencial de Søren Kierkegaard. En la segunda, se explica cómo Søren Kierkegaard y María Zambrano en sendas versiones de Antígona proyectaron una visión crítica del individua- lismo del sujeto moderno con el fn de restablecer la relación entre individuo y divinidad.
Te article addresses two diferent conceptions of the tragedy in- herent in the human condition. In his essay on Antigone, Soren Kierkegaard defned the tragic in a framework combining aesthetics, ethics and theology. María Zam- brano, in turn, let Antigone herself express the meaning and truth of life from the metaphyscial pers- pective of the author’s own “poetic reason”. Te argument comes in steps. In the frst, I assess Zambra- no’s interpretation of Kierkegaard’s existential philosophy. In the second, I explain Kierkegaard’s and Zambrano’s divergent approaches to the fgure of Antigone, and show how they nevertheless displayed a critical conception of the modern subject and its individualism with a view to reestablishing the connecti- on between the individual and the divine.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados