El trabajo analiza el vínculo entre la narrativa de Juan José Saer y la de Natalie Sarraute. Para ello, propone como hipótesis que Saer reelabora la teoría de los “tropismos” y la transforma en una particular imaginación material: la que convierte el espacio de sus ficciones en un mundo fluido, pastoso, gelatinoso. Esta convergencia es posible porque en el origen de ambas ficciones se interroga el mismo elemento: el estatuto sensitivo del mundo para una conciencia todavía naciente y borrosa. Una zona oscura anterior a la constitución racional que separa al sujeto del objeto y a la conciencia cartesiana del mundo.
This paper analyzes the link between the narrative of Juan José Saer and Nathalie Sarraute. For this, it presents the hypothesis that Saer elaborates the theory of “tropisms” and transforms into a particular material imagination: the one which makes his fiction space into a fluid, pasty, gelatinous world. This convergence is possible because in the source of both fictions the same element is interrogated: the sensitive status of the world for an awareness that is still rising and blurred. A dark area previous to the rational constitution that separates the subject from the object and the Cartesian world’s awareness.
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