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Trafkintu: curadoras de semillas defendiendo la soberanía alimentaria

  • Autores: Nastassja Nicole Mancilla Ivaca
  • Localización: Letras Verdes: Revista Latinoamericana de Estudios Socioambientales, ISSN-e 1390-6631, ISSN 1390-4280, Nº. 16, 2014 (Ejemplar dedicado a: Letras Verdes 16), págs. 76-93
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Trafkintu: seed curators defending food sovereignty
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Se revisa, como resistencia folkomunicacional, la reanimación de la práctica mapuche del Trafkintu, ceremonia de los intercambios, contra transformaciones neoliberales del agro que amenazan la soberanía alimentaria de comunidades del sur de Chile. Las ‘curadoras de semillas’, mujeres campesinas y/o mapuche, son agentes que revalorizan lo local, resignificando el Trafkintu,, vinculándolo a la autonomía alimentaria y construyendo estrategias de resistencia con la articulación de redes entre comunidades campesinas e indígenas. La emergencia del Trafkintu se torna ambivalente, pues políticos tradicionales se apropian de las expresiones simbólicas de las curadoras de semillas para promover, con fines electorales, una imagen de ‘preocupación por la cultura popular’, practicando un folkmarketing político.

    • English

      This paper examines the resurgence of Trafkintu, an ancient Mapuche ritual of seed trade; now as a folk-communication practice of resistance, against neoliberal transformations in farming that threaten food sovereignty of rural communities in southern Chile. Drawing onparticipant observation and semi-structured interviews with peasant and Mapuche women involved in these practices, we show that seed curators women act as agents that revalue the localness [lo local] through a process of resignification of Trafkintu, this time linking it tofood self-sufficiency. In addition, they build networks between indigenous and peasant communities as a resistance strategy. However, this resurgence of Trafkintu becomes ambivalent as its new symbolic expression is being appropriated by local mainstreampoliticians, for electoral purposes, to promote an image of 'concern about popular culture'. That is, a tool of resistance, on the one hand, and a kind of political folk-marketing, on the other.


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