Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Tècnica d’execució del frontal gòtic de Sant Llorenç de Morunys: a propòsit del dibuix preparatori

Rosa Senserrich

  • español

    Los trazos primigenios del dibujo preparatorio del Frontal de Sant Llorenç de Morunys, en el Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, se observan a simple vista, sin utilizar técnicas sofisticadas, a causa de una pérdida importan· te del estrato pictórico que, de conservarse, impediría la lectura de las capas más profun· das. Se han examinado estos trazos, fuente de documentación privilegiada que se nos ofrece para incrementar el conocimiento de la obra y también, para comprender el proceso de ela· boración de una pintura sobre tabla en el contexto del obispado de Urgell a caballo entre el siglo xiii al xiv. Durante el estudio ha sido posible reconstruir, con el apoyo inesti· mable de los tratados medievales, la secuencia de ejecución del dibujo preliminar: primero, la distribución provisional de las líneas maestras a mano alzada, con carboncillo, seguido de su fijación con una punta metálica dura; segun· do, el trazado del esbozo figurativo, con un estilo blando, y su posterior repaso definitivo con una aguja o punta afilada sobre el estrato preparatorio, creando un dibujo inciso que permanecería visible después de recubrir toda la superficie con una lámina de estaño.

    Finalmente, se aplicaria una compleja policro· mía, que combinaria técnicas opacas y barni· ces translúcidos. La revisión del corpus de obras catalanas de características similares, muchas de ellas en las reservas de los museos por su precario estado de conservación, podría aportar datos relevantes en lo relativo a las diferentes técnicas del dibujo preparatorio empleadas en la pintura sobre tabla de época medieval.

  • català

    Els traços primigenis del dibuix preparatori del Frontal de Sant Llorenç de Morunys, al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, s’observen a ull nu, sense haver d’emprar tècniques sofisticades, a causa d’una pèrdua important de l’estrat pictòric que, de conser· var·se, impediria la lectura de les capes més profundes. S’han examinat aquestes traces, font de documentació privilegiada que se’ns ofereix per incrementar el coneixement de l’obra i també, per comprendre el procés d’elaboració d’una pintura sobre taula en el context del bisbat d’Urgell al tombant del segle xiii. Durant l’estudi ha estat possible reconstruir, amb el suport inestimable dels tractats medievals, la seqüència d’execució del dibuix preliminar: primer, la distribució provisional de les línies mestres a mà alça· da, amb carbonet, seguit de la seva fixació amb una punta metàl·lica dura; segon, el traçat de l’esbós figuratiu, amb un estil tou, i el posterior repàs definitiu amb una agulla o punta afilada sobre l’estrat preparatori, creant un dibuix incís que romandria visible després de recobrir tota la superfície amb una làmina d’estany. Finalment, s’aplicaria una complexa policromia, que combinaria tècniques opaques i vernissos translúcids.

    La revisió d’un corpus d’obres catalanes de característiques similars, moltes en les reserves dels museus pel seu precari estat de conservació, podria aportar dades rellevants quant a les diferents tècniques del dibuix preparatori emprades en la pintura sobre taula d’època medieval.

  • English

    The original lines corresponding to the prepara· tory drawing for the Frontal from Sant Llorenç de Morunys, conserved in the Museu Diocesà i Comarcal in Solsona, can be seen with the naked eye, without needing to use sophisticated techniques. This is due to the loss of much of the layer of paint, which, had it been preserved, would prevent us from being able to interpret the layers underneath. These lines have been thoroughly examined. A privileged documen· tary source, they enable us to increase our knowledge of the work and also, to understand how panel paintings were done in the context of the bishopric of Urgell between the 13th and 14th centuries. During the study it has been pos· sible to reconstruct, with the inestimable sup· port of mediaeval treatises, the sequence of execution of the preliminary drawing. Firstly, the provisional distribution of the main lines, drawn freehand with charcoal, which were then fixed with a hard metal point. Secondly, the lines of the figurative sketch, done with a soft stylus, which were then reinforced with a nee· dle or sharp point on the preparatory stratum.

    This created an incised drawing that was to remain visible after the whole surface was cov· ered with a lamina of tin. Finally, the work was finished with the application of complex poly· chromy, which combines opaque techniques and translucent varnishes. The review of a cor· pus of Catalan works of a similar nature, many in museum reserves due to their precarious state of preservation, could contribute impor· tant data with regard to the different techniques used for preparatory drawings in mediaeval panel painting.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus