Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Visiones de Lagos: Urbanismo didáctico en el cine de Nollywood

Akin Adesokan

  • español

    Este ensayo discute el film nigeriano Owo Blow, con el objeto de examinar ciertas estéticas del cine de Nollywood, así como las representaciones urbanas de Lagos que lo caracterizan. En primer lugar, se argumenta que el actual interés global en Nollywood se encuentra excesivamente mediatizado, utilizándose el término “Nollywood” solamente con referencia a un subgénero hablado en inglés, de gusto popular y altamente codificado. Segundo, se plantea que este proceso de mediación ha tendido a una cierta totalización, porque enfatiza lo comercial en cuanto identidad primaria de la práctica cinemática. Tercero, se postula que la posible globalización de Nollywood se ve limitada por las posibilidades de difusión de este tipo genérico. A partir de estos elementos, se concluye que Owo Blow plantea un análisis en en múltiples capas de Lagos, como un estudio de caso de lo “increíble postcolonial”.

  • English

    This essay discusses the Nigerian film Owo Blow (1996), as a way to examine an aesthetic tendency that is largely missing in Nollywood, and to explore the relationship between media and the city, particularly in regard to Lagos. I use this film to propose three issues that are worth highlighting for a productive engagement with the relationship between media and urbanity. First, I argue that the current global interest in Nollywood is highly mediated, isolating the English language-accented, popular genre-formatted sub-genre as the Nollywood film. Secondly, this process of mediation has tended to a kind of totalisation because it emphasises the commercial as the primary identity of the cinematic practice. Thirdly, I argue that the possible globalisation of Nollywood is undercut by limitations on how well the generic type can travel. Although recent and longstanding bureaucratic exhortations of Nigerian filmmakers to promote positive images of the country are often derided, Nollywood already fulfils this expectation by default because a systemic, ideologically explicit critique of Lagos as an urban city, for instance, is hard to come by in the films. I contrast this with Owo Blow, which attempts one such critique, a multi-layered analysis of Lagos as a case study of the postcolonial incredible.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus