Madrid, España
A paradox in the study of violent radicalization is that while each of the empirical findings can be explained with multiple theories, very few theories can explain a relevant number of these findings simultaneously. This paper conducts a functional behavior assessment of violent radical behavior, investigating the factors responsible for its initial learning and subsequent maintenance. Specifically, a model of radicalization is proposed that can explain a wide range of observed phenomena, accommodate apparent exceptions, and obtain testable consequences. It also challenges some firmly rooted ideas, as the alleged existence of aggressive influence practices, or brainwashing. Finally, the model can also provide valuable predictions for subsequent research, such as those related to the reversibility of the process of radicalization.
Una paradoja en el estudio de la radicalización violenta es que, si bien cada uno de los hallazgos empíricos puede explicarse desde múltiples teorías, son escasas las teorías capaces de explicar varios de estos hallazgos simultáneamente. En este trabajo se aplica el análisis funcional de la conducta a la conducta radical violenta, buscando los factores que pudieran estar detrás de su adquisición y mantenimiento. En concreto, se propone un modelo de radicalización que puede explicar un amplio abanico de fenómenos observados, acomodar aparentes excepciones y obtener consecuencias contrastables. También permite desafiar algunas ideas firmemente arraigadas, como la supuesta existencia de prácticas de influencia agresiva, o lavados de cerebro. Finalmente, el modelo permite obtener predicciones de gran valor para la investigación posterior, como las relacionadas con la reversibilidad del proceso de radicalización.
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