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Resumen de La voz performativa y el voluntarismo en el "Libro de buen amor"

Katherine L. Brown

  • español

    This study examines the implicit and explicit presence of the voice in the "Libro de buen amor" as a crucial element of the text which reinforces the voluntarist, anti-scholastic framework that informs the Arcipreste de Hita's theological outlook and theory of interpretation. Building upon previous studies on the performative nature of the "Libro de buen amor" and incorporating medieval and contemporary theories of what Paul Zumthor has termed "vocality", I present the voice as a dynamic extratextual force which augments the immediacy and emotional impact of the text. In accordance with the voluntarist privileging of interior faith over scholastic exegesis as a means of ascertaining divine truth, I analyze two passages in which the Arcipreste makes explicit mention of the voice in order to argue that the vocal performance of the text is essential to its interpretation and the understanding of "buen amor". The voice, in emphasizing the immediate interior effect of the text over a rational analysis of its meaning, inaugurates an interpretive practice that mirrors the concept of divine understanding proposed by medieval voluntarism

  • English

    Este artículo examina la presencia implícita y explícita de la voz en el "Libro de buen amor" como un elemento crucial del texto que refuerza el marco voluntarista y anti-escolástica sustenta la perspectiva teológica y la teoría de la interpretación del Arcipreste de Hita. Desarrollando estudios previos sobre la naturaleza performativa del "Libro de buen amor" e incorporando teorías medievales y contemporáneas de lo que Paul Zumthor ha enominado “vocalidad”, presento la voz como una fuerza extratextual dinámica que aumenta la inmediatez e impacto emocional del texto. De acuerdo con el rivilegio voluntarista otorgado a la fe interior sobre la exégesis escolástica como método de alcanzar la verdad divina, analizo dos pasajes en los cuales el Arcipreste hace una mención explícita de la voz para proponer que la performance vocal del texto es esencial para su interpretación y la comprensión del 'buen amor'. La voz, al enfatizar el efecto interior inmediato del texto sobre un análisis racional de su significado, inaugura una práctica interpretativa que refleja el concepto del entendimiento divino propuesto por el voluntarismo medieval.


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