Málaga, España
La afirmación de Virginia Woolf en A Room of One’s Own (ROO) sobre cómo “[w]omen have served all these centuries as looking-glasses possessing the magic and delicious power of reflecting the figure of the man at twice its natural size” recurre a una imagen que es muy significativa desde dos puntos de vista. En primer lugar, la imagen de un espejo donde hombres y mujeres se encuentran cara a cara a través de un proceso distorsionador representa la relación de desigualdad entre los sexos que Woolf explora en su ensayo. En segundo lugar, dicha imagen proporciona una metáfora de gran utilidad para examinar las conexiones existentes entre ROO y All Passion Spent (APS), pues esta novela de Vita Sackville-West ofrece un tratamiento ficcionalizado de algunas de las ideas desarrolladas en el ensayo de Woolf que invita a contemplarla como el reflejo de ROO en un espejo sostenido por la relación de amistad-amor de Virginia y Vita. En este contexto, el objetivo del presente artículo es analizar la relevancia de la imagen del espejo tanto en términos de los temas tratados en ROO –en particular, la creatividad femenina y el carácter andrógino de la mente del artista–, como en conexión con los ecos que vinculan APS y el ensayo de Woolf.
When Virginia Woolf states in A Room of One’s Own (ROO) that “[w]omen have served all these centuries as looking-glasses possessing the magic and delicious power of reflecting the figure of the man at twice its natural size”, she makes use of an image that is very significant from two perspectives: first, the image of a mirror where men and women face each other in a distorting process stands for the relationship of inequality between the sexes explored in Woolf’s essay. Secondly, that image provides a useful metaphor to examine the connections existing between ROO and Vita Sackville-West’s All Passion Spent (APS), since this novel offers a fictional treatment of some of the ideas developed in Woolf’s essay that opens the way for assessing APS as the reflection of ROO in a mirror held by Virginia and Vita’s friendship-love. In the light of this, the goal of the present article is to analyse the relevance of the mirror image both in terms of the topics dealt with in ROO –in particular, women’s creativity and the androgynous quality of the artist’s mind–, and with regards to the echoes linking APS to Woolf’s essay.
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