Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Diosas y odiosas en la feminidad fílmica del siglo XXI

Juan Carlos González A.

  • español

    This is a brief preliminary study focused on two films: the Spanish Magical Girl from the director Carlos Vermut and the North American Lost from David Fincher. Both films from 2014, in which the main character is a woman, is presented as the driving force of the action of the story, and to some extent the one who will trigger the events that will cause tremendous consequences for the protagonists of the stories portrayed. The same can be observed in other films of the same year such as the Polish Ida from Pawel Pavlizovski, or the North American production of the Peruvian Claudia Llosa's Aloft. This can be taken as a regular current in the last filmic works of Von Trier, Polanski, Almodovar, Medem, among others. Along with the lack of a mythic and meaningful story, as well as the lack of a symbolic chain and with the displacement of the masculine characters who act indecisive and lost. All this can be considered as typical characteristics of the post-classic cinema, as it is defined by Professor Jesús González Requena. However, these protagonist women were girls once and one of the characters is still a girl. They are the main core of these films and their relationship with their families seem decisive and fundamental.

    And at the heart of the story, a good or a bad tale? Or a told or an untold story?

  • español

    Breve estudio preliminar centrado en dos películas. La española Magical Girl del director Carlos Vermut y la norteamericana Perdida de David Fincher (ambas de 2014), donde el personaje protagonista principal es el de una mujer, que es motor de la acción del relato y en cierta medida desencadenante de los sucesos que provocaran tremendas consecuencias, para los protagonistas de las historias que desarrollan. Y que también se puede constatar en otras películas del mismo año como la polaca Ida de Pavel Pavlizovski o la producción norteamericana de la peruana Claudia Llosa No corras, vuela. Una corriente habitual en el último cine de von Trier, Polanski, Almodóvar, Medem… Características propias del cine post-clásico, tal como lo define el profesor González Requena: ausencia de un relato mítico y de sentido, así como de una cadena simbólica y con el consecuente desplazamiento de los personajes masculinos, que actúan indecisos y desnortados. Pero las mujeres protagonistas fueron niñas y uno de los personajes como niña, son el núcleo principal de estos filmes y la relación con sus familias parece decisiva y fundamental, y en el núcleo del relato, nunca mejor dicho, ¿un cuento bueno o malo? ¿O contado o sin contar…?


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus