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Multimarket contact and performance: evidence from emerging economies

    1. [1] Universidad de La Rioja

      Universidad de La Rioja

      Logroño, España

    2. [2] Universidad de Zaragoza

      Universidad de Zaragoza

      Zaragoza, España

    3. [3] Universidad Pública de Navarra

      Universidad Pública de Navarra

      Pamplona, España

  • Localización: Business Research Quarterly, ISSN 2340-9444, ISSN-e 2340-9436, Vol. 19, Nº. 4, 2016, págs. 278-288
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Contacto y desempeño multimercado: evidencia de economías emergentes
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La estructura organizativa de las empresas multinacionales (EMN) está compuesta principalmente por filiales ubicadas en países emergentes y avanzados. En consecuencia, suelen competir contra los mismos rivales simultáneamente tanto en contextos emergentes como avanzados. La teoría del contacto multimercado (MMC) analiza las dinámicas competitivas que surgen en estas situaciones. Sin embargo, los investigadores han prestado más atención a las consecuencias del contacto multimercado en los países desarrollados que a su efecto en los países emergentes. Para explorar el impacto del macroentorno en la relación entre MMC y el desempeño, examinamos cómo la coincidencia con rivales multimercado en economías emergentes altera el efecto de MMC sobre el desempeño de las empresas. Nuestra investigación, que se desarrolla con una muestra de la industria de las telecomunicaciones móviles,

    • English

      The organizational structure of multinational enterprises (MNEs) is mainly made up of subsidiaries located in emerging and advanced countries. Consequently, they usually compete against the same rivals simultaneously in both emerging and advanced contexts. Multimarket contact (MMC) theory analyzes the competitive dynamics that arise in these situations. However, researchers have paid more attention to the consequences of multimarket contact in developed countries than to its effect in emerging countries. To explore the impact of the macroenvironment on the relationship between MMC and performance, we examine how coinciding with multimarket rivals in emerging economies alters the effect of MMC on firm performance. Our research, which is developed with a sample from the mobile telecommunications industry, shows that the presence of MNEs in emerging countries hinders the development of mutual forbearance practices and, therefore, reduces the positive effect of MMC on firm performance.


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