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Resumen de Beyond Orientalism: The Case of Jenaro Pérez Villaamil

Claudia Hopkins

  • español

    Las representaciones de Al-Andalus en la cultura visual de España del siglo XIX constituyen un campo de estudio muy fértil para reflexionar sobre el Orientalismo. Centrándose en el paisajista Jenaro Pérez Villaamil, este ensayo desvela la situación particular de los artistas españoles como objeto y sujeto del Orientalismo: su cultura sufre una clara orientalización por los extranjeros, pero al mismo tiempo los artistas españoles también son capaces de orientalizar partes de su propia cultura y otras culturas. El discurso académico sobre Pérez Villaamil se ha centrado en su asimilación del arte británico y su posición como uno de los primeros pintores ‘orientalistas’ en España. Amplificando esta perspectiva, el ensayo destaca temas ideológicos y las actitudes españolas frente al mundo islámico. Mirando más allá de la etiqueta del Orientalismo, ¿cuáles son las motivaciones, códigos y valores que influyen a influyeron en Pérez Villaamil en sus representaciones del pasado islámico y cómo fueron entendidos Su España Artística y Monumental (libro de grabados que nunca ha sido estudiado en profundidad) y sus paisajes y vistas arquitectónicas realizados para Isabel II se analizan como meditaciones sobre el pasado islámico, no necesariamente basadas en el concepto de alteridad.

  • English

    Nineteenth-century Spanish imagery relating to Al-Andalus offers rich material for exploring Orientalism. Focusing on the landscape painter Jenaro Pérez Villaamil (1807–1854), this article reveals the special situation of Spanish artists as both object and subject of Orientalism: their culture is orientalized by foreigners, but Spanish artists are also capable of orientalising parts of their own culture and other cultures. Existing scholarship on Pérez Villaamil has focused on his assimilation of British art and his status as one of Spain’s first ‘Orientalist’ painters. This essay widens the perspective by foregrounding Spanish attitudes to the Islamic past. Looking beyond the orthodox label of Orientalism, what were the motivations, codes and values by which Pérez Villaamil translated Spain’s Islamic past into two-dimensional images and how might they have been understood at the time? It is argued that Pérez Villaamil’s work reveals a desire to resist the foreign orientalising gaze, and instruct the viewer in the ‘character’ of the Spanish nation. His print albums, España Artística y Monumental (which have never been analyzed in depth) and his later paintings for Isabel II are discussed as meditations on Spain’s history, not necessarily based on the concept of alterity.


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