Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


El món fantàstic de les misericòrdies, un repertori a l’abast del Bosch

    1. [1] Universitat de Barcelona

      Universitat de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: Materia: Revista internacional d'Art, ISSN 1579-2641, Nº. 10-11, 2016 (Ejemplar dedicado a: Bosch al país de l'art), págs. 21-35
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • The Fantastic World of Misericords, a repertory available to Bosch
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Un component significatiu de la fama del Bosch el constitueixen els seus monstres i les seves criatures terribles, que turmenten els sants ermitans, com sant Antoni o sant Jeroni, i que habiten els inferns dels Judicis Finals. Però una part important d’aquestes imatges ja existia anteriorment en el món fantàstic medieval, on ocupava espais perifèrics de l’arquitectura, decorava els marges dels manuscrits o donava protagonisme a les misericòrdies dels cadirats de cor. Com a la pintura del Bosch, en tots aquests casos proliferen els monstres híbrids, els dracs i les bèsties mig humanes i mig animals. Però l’existència d’aquests precedents és gairebé imperceptible als ulls de l’espectador actual. El Bosch assimila aquestes imatges, però el resultat de la seva pintura és molt diferent, probablement perquè dóna el protagonisme absolut a tot aquell món que fins aleshores havia ocupat només un espai marginal. Les misericòrdies dels cadirats de cor constitueixen un repertori extraordinari i poc conegut a l’abast del pintor de ’s-Hertogenbosch.

    • English

      Monsters and terrible creatures are a significant component of the fame of Bosch. These creatures torment the holy hermits, like St Anthony and St Jerome, and inhabit the hells of the Final Judgements. However, a significant portion of these images existed previously in the medieval fantastic world, occupying peripheral areas of architecture, decorating the margins of manuscripts and giving prominence to the misericords of choir stalls. As in Bosch’s paintings, in all these cases, hybrid monsters, dragons and beasts half human and half animal proliferate. But the existence of such precedents is almost imperceptible to the eye of the current spectator. Bosch assimilates these images but the result of his painting is very different, probably because he gives absolute prominence to that which before had occupied only marginal space. The Misericords of choir stalls representan extraordinary and little-known repertory of the painter from ’s-Hertogenbosch.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno