Concetta Maria Sigona, María Amor Barros del Río
La producción oral de los futuros profesores españoles de inglés representa un aspecto lingüístico de enorme importancia que requiere una atención minuciosa. El estrés emocional en forma de ansiedad o frustración y los errores relacionados con la influencia de su lengua materna determinan el uso de estrategias pedagógicas. Para hacer frente a estas dos cuestiones, se llevó a cabo una prueba pedagógica en el aula. Antes de ponerla en práctica, los alumnos rellenaron un cuestionario semi-estructurado para recabar datos sobre su motivación y las dificultades que encontraban. Los resultados obtenidos dieron lugar a un trabajo doble. En primer lugar, se confeccionaron un conjunto de estrategias pedagógicas para mejorar sus actitudes. En segundo lugar, se diseñaron y se pusieron en práctica una serie de actividades participativas con el fin de corregir sus errores orales más comunes. Tras la realización de las pruebas, los resultados positivos indicaron que una mayor participación del alumnado, así como el trabajo en la competencia oral de los estudiantes, son claves para fomentar una actitud más segura y correcta en el ejercicio de las habilidades orales.
The oral performance of Spanish future teachers of English is an essential linguistic aspect that requires thorough attention. This aspect is not only important but also vitally necessary, as achieving adequate oral performance on a daily basis is crucial for teachers of English. This study addresses emotional stressors in the form of anxiety or frustration, as well as mistakes related to their mother tongues’ influence, which affect the demographic and, hence, determine the use of appropriate pedagogical strategies. In order to tackle these two issues, a classroom intervention was performed with a group of twenty students enrolled in a Bachelor of Teaching program. Before attempting any pedagogical innovation, a semi-structured questionnaire was conducted to gather data about their difficulties and motivations. The results led to a twofold intervention; first, sets of pedagogical strategies were tailored to improve their attitudes towards participation in oral English instruction; secondly, an array of participatory activities were designed and implemented in order to correct their most common oral mistakes. The success of the intervention indicates that improving classroom engagement is possible by working on the student teachers' oral competence; this, in turn, promotes improvements in attitude and increased confidence in oral skills.
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