El argumento que despliego sostiene que la cirugía estética, en cuanto dispositivo de normalización, funcionó con arreglo a una racionalidad homogeneizadora hasta mediados del siglo pasado, para sobrellevar desde la segunda postguerra un proceso de reconfiguración que llegaría a consolidarse en la actualidad como un régimen de carácter individualizador. Ilustro este argumento a partir de una consideración del sentido y el valor cultural cambiante que en este período recibió la experiencia de la rinoplastia. El método empleado es el análisis comparativo de dos textos producidos en condiciones históricas diversas: por un lado, Transformation and Identity. The Face and Plastic Surgery (1974), de la antropóloga estadounidense Frances Cooke Macgregor; por otro, Hacerse. El viaje de una mujer en busca de la cirugía perfecta (2010), de la periodista argentina Daniela Pasik.
In this article I develop a historical interpretation of aesthetic surgery as a normalizing technology of body appearance. The argument I present holds that the normalization apparatus of aesthetic surgery operated according to a homogenizing rationality until the middle of the past century, undergoing since the second post-war a reconfiguration process which nowadays established it as an individualizing regime. I illustrate this argument by considering the changing cultural meaning and value that the experience of rhinoplasty received along this period. The method I employ is the comparative analysis of two texts produced in different historical conditions: first, Transformation and Identity. The Face and Plastic Surgery (1974), by the American anthropologist Frances Cooke Macgregor; secondly, Hacerse. El viaje de una mujer en busca de la cirugía perfecta (2010), by the Argentine journalist Daniela Pasik.
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