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Resumen de Optimisation of bitumen emulsion properties for ballast stabilisation

Giacomo D'Angelo, D. Lo Presti, N. Thom

  • español

    El balasto proporciona ventajas económicas y prácticas, sin embargo se asocia con altos costos y consumo de materiales.

    Las alternativas más sostenibles deben tener como objetivo extender la durabilidad del balasto, sobre todo teniendo en cuenta los actuales incrementos en la velocidad y las cargas del tráfico. Los autores presentan una solución que consiste en estabilizar el balasto con betún. Este estudio describe la tecnología y se centra en la optimización de las propiedades de la emulsión bituminosa y su dosis en función de las condiciones del balasto.

    Los resultados muestran que la estabilización con betún mejora la resistencia a la deformación permanente mediante la modificación de la rigidez y las propiedades de amortiguación. Pruebas con mayor dosis de emulsión bituminosa, mayor viscosidad, fraguado rápido y betún base más duro, representan las condiciones más deseables para lograr un mejor rendimiento en la vía

  • English

    Ballasted track, while providing economical and practical advantages, is associated with high costs and material consumption due to frequent maintenance. More sustainable alternatives to conventional ballasted trackbeds should therefore aim at extending its durability, particularly considering ongoing increases in traffic speed and loads. In this regard, the authors have investigated a solution consisting of bitumen stabilised ballast (BSB), designed to be used for new trackbeds as well as in reinforcing existing ones. This study presents the idea behind the technology and then focuses on a specific part of its development: the optimisation of bitumen emulsion properties and dosage in relation to ballast field conditions. Results showed that overall bitumen stabilisation improved ballast resistance to permanent deformation by enhancing stiffness and damping properties.

    Scenarios with higher dosage of bitumen emulsion, higher viscosity, quicker setting behaviour, and harder base bitumen seem to represent the most desirable conditions to achieve enhanced in-field performance


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