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Resumen de Factors influencing the occurrence of traffic accidents in urban roads: A combined GIS-Empirical Bayesian approach

Víctor Cantillo Maza, Patricia Garcés, Luis Gabriel Márquez Díaz

  • español

    La magnitud del problema de la accidental vial urbana en Colombia es notable y por tal razón interesa estudiar técnicamente este importante flagelo de salud pública. Normalmente las técnicas cuantitativas empleadas son muy agregadas y no permiten identificar correctamente las variables determinantes del problema. El presente artículo estudia la relación existente entre la accidentalidad vial urbana y variables de la vía, el entorno, el tránsito y el control. Específicamente son identificados sectores críticos de accidentalidad en la ciudad de Cartagena (Colombia) mediante el método bayesiano empírico basado en SIG. Se encontró un total de 69 tramos críticos de accidentalidad en la ciudad y se evidenció que el efecto marginal sobre la accidentalidad de las motocicletas es muy superior al de autos y buses. También se encontró evidencia empírica que los tramos ubicados en zonas comerciales tienden a presentar mayor frecuencia de accidentes debido a la alta presencia de peatones.

  • English

    The problem of urban road accidents in Colombia is remarkable and has a significant magnitude. For this reason, a technical study of this important public health scourge is important. The quantitative techniques employed are usually highly aggregated and will not correctly identify the determinant variables of the problem. This paper examines the relationship between urban road accidents and variables related to road infrastructure, environment, traffic volumes and traffic control. Some accident-prone sections in the city of Cartagena (Colombia) are specifically identified by the empirical Bayesian method based on GIS. A total of 69 accident-prone sections were identified in the city. It was evident that the marginal effect on the accident rate for motorcycles is well above that for cars and buses. Empirical evidence also showed that the sections located in commercial areas tend to have higher frequency of accidents due to the high presence of pedestrians.


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