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Resumen de Relatos de los poderes de las imágenes mágicas entre prescripción y prueba (siglos XII-XV)

Nicolas Weill Parot

  • English

    The article shows how several tales on astrological talismans provided some meaningful data, at once, about the reliability of magic and about the political issue of this narrative and of the talismanic practice itself. The argument is based especially on tales coming from two works: The Summa astrologiae judicialis by the English astrologer John of Eschenden (1347‐1348) and the De occultis et manifestis by the Italian magician Antonio da Montolmo (end if the 14th cent.). Thus, beside some well‐known tales which were widespread in the Middle Ages (the story of Moses’ring told by Petrus Comestor, the tale of the guard who was cured thanks to the talisman of Scorpio mentioned in Pseudo‐Ptolemy’s Centiloquium), John of Eschenden adds a tale of his own time: the miserly Parisian who was cured by such a talisman. Antonio da Montolmo tells three “experiments” performed with astrological talismans ascribed to Tommaso da Pizzano, Bartolomeo de Sangibene and himself. These last tales show the historical process leading to the emergence of the “author‐magician” by the end of the fourteenth century and the beginning of the fifteenth century, i.e. when the magician dare sign his own name works on magic and assume the magical experimental within a new intellectual context. As far as the political context is concerned, the references to power have two meanings: they give some authority and some legitimacy to the tales. Moreover, magical power can be connected with the king’s power, as shown in a critical section of William of Auvergne’s De universo.

  • português

    El artículo muestra cómo diversos relatos en torno a los talismanes astrológicos proporcionan datos significativos, a la vez sobre la cuestión de la autoridad de la magia y el asunto del horizonte político de esta narrativa y, más allá, de la propia práctica talismánica. El argumento se basa esencialmente en los relatos contenidos en dos obras: la Summa astrología e judicialis del astrólogo inglés John of Eschenden (1347-1348) y del De occultis et manifestis del mago italiano Antonio da Montolmo (finales del siglo xiv). De hecho no solo John Eschenden cuenta relatos conocidos y difundidos en la edad media (la historia del anillo de Moisés contado por Petrus Comestor y el relato del guarda curado con el talismán de Escorpio mencionado en el Centiloqium del Seudo-Ptolemeo), sino que relata una historia de su tiempo: cómo un burgués avaro de Paris fue curado de la gota con un talismán de ese tipo. Antonio da Montolmo cuenta tres “experiencias” con talismanes astrológicos atribuidas a Tommaso da Pizzano, a Bartolomeo de Sangibene y a sí mismo. Estos últimos relatos muestran el proceso histórico que desemboca a finales del siglo xiv y a principios del siglo xv en Italia del Norte en la aparición del “autor-mago”, es decir el mago que se atreve a firmar con su nombre unos escritos de magia y a asumir la experiencia de la magia en un nuevo contexto intelectual. En cuanto al contexto político, las referencias al poder tienen dos funciones: autenticar y legitimar el relato. Además, fundamentalmente el poder mágico puede ser relacionado con el poder del rey, como lo muestra un  fragmento crítico del De universo de Guillermo de Alvernia.


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