Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Planting Civilization in the Wilderness: The Intersections of Manifest Destiny and the Cult of Domesticity in Elizabeth Madox Roberts' The Great Meadow

    1. [1] Universidade de Santiago de Compostela

      Universidade de Santiago de Compostela

      Santiago de Compostela, España

  • Localización: Atlantis: Revista de la Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos, ISSN 0210-6124, Vol. 31, Nº 1 (June 2009), 2009, págs. 57-71
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Civilizando la tierra virgen: el Destino Manifiesto y el culto a la domesticidad en The Great Meadow, de Elizabeth Madox Roberts
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este artículo explora la relación entre la domesticidad y el impulso imperialista de los EE. UU. en la novela The Great Meadow, de Elizabeth Madox Roberts. La protagonista convierte el hogar en herramienta esencial para implantar una nueva civilización, justamente cuando la nación americana inicia su expansión imperialista. El ámbito doméstico, en el que la mujer ejerce su dominio moral, está aquí dotado de movilidad, con capacidad para contribuir a la expansión del país. En su intento de establecer un hogar en la tierra virgen, Diony combina el espacio restringido del ámbito femenino con el espacio expansivo del naciente imperio. Su viaje a las tierras salvajes de Kentucky tiene como objetivo implantar los valores de una domesticidad exclusivamente blanca y anglosajona.

    • English

      This essay explores the collusion of the domestic discourse and the imperialistic thrust of America abetted by the doctrines of Manifest Destiny in Roberts’s The Great Meadow. Roberts assigns a crucial role to domesticity in the project of civilizing the wilderness: despite her attraction to the frontier, the female protagonist, who controls those spaces traditionally assigned to women, makes the home and the hearth into essential tools for the cultivation of a new civilization. Roberts’s heroine is seen at the time when the house of America was beginning its imperialistic expansion. Domesticity, the sphere in which women exert moral influence, is here endowed with mobility, thus contributing significantly to the expansion of the nation. Diony is a female protagonist in the traditionally male plot of the outward journey, and her story of establishing a home in the wilderness combines the contracted space of the woman’s sphere with the hugely expansive one of the burgeoning American empire. Her journey into the wilderness is to plant the values of an exclusively white Anglo-Saxon American domesticity. Although we tend to conceive of the home as a stable center, domesticity becomes in Roberts’s novel spatially and conceptually mobile, capable of traveling to the new frontiers of the nation.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno