La presencia de elementos de la música popular y tradicional ha sido significativa en el pianismo español desde el último tercio del siglo XIX hasta la irrupción de las vanguardias en España con la Generación del 51. Diversas formas de un nacionalismo musical que abarca de Isaac Albéniz a Joaquín Rodrigo; en suma, numerosos compositores en cuya obra abundan las referencias a datos populares, reales o imaginarios, así como una estilización de lo que se considera propio del pueblo. Todo lo cual nos hace notar sobre cómo los conceptos de música popular y música culta no deben entenderse como opuestos, sino complementarios. En definitiva, un canto a la riqueza y diversidad etnomusical de España y su plasmación en la música dedicada al piano.
The presence of elements from popular traditional music has been significant in the Spanish piano compositions from the last third of 19th century until the emergence of the avant-gardes in Spain with the so-called musical movement Generación del 51. This movement included several forms of musical nationalism, from Isaac Albéniz to Joaquín Rodrigo and, more generally, many composers whose work include numerous references to popular data (real or fictive), as well as a style considered typical of the common people. Bearing this in mind, we must acknowledge that the concepts of popular music and art music should not be understood as opposed, but complementary.
All in all, it is a tribute to the richness and regional musical diversity in Spain and its realization into piano music.
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