La obra cinematográfica de Luis Buñuel ha acaparado la casi totalidad de los esfuerzos investigadores a él dedicados. La reciente puesta en valor de parte de su archivo fotográfico -depositado en la Filmoteca Española-, constituye una nueva vía, todavía muy poco transitada, para el análisis de su obra. Cuando Buñuel tuvo la ocasión de preparar el rodaje de Los olvidados (1950), emprendió un concienzudo y coherente trabajo de campo, que en este artículo se analiza en profundidad a partir de fuentes primarias; trabajo singular que converge con el planteamiento de una etnografía. Como prueba complementaria de ello, se analiza el conjunto de fotografías “de localizaciones”, correspondiente al filme citado.
Research on luis buñuel´s career has focused primarily on the latter´s cinematographic work. The recent enhancement of a part of his photographic archive -consisting of pictures taken by buñuel himself- stored in the Filmoteca Española constitutes a new resource for the analysis of his works which is up until now scarcely studied. When buñuel had the opportunity to prepare the filming of Los Olvidados (1950), he undertook conscientious and coherent fieldwork, which will be deeply analyzed in this paper. it consists in a singular and thorough work which aligns, for its rigour and coherence, with the approach of an ethnographic piece. This initial hypothesis is reasoned and contrasted through the most appropriate primary resources available; and, so as to provide substantial evidence of this, photographs of “locations”, corresponding to the cited film and made by buñuel himself, are also analyzed.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados