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A data-driven learning experiment in the legal English classroom using the FLAX platform

    1. [1] Universidad de Murcia

      Universidad de Murcia

      Murcia, España

    2. [2] Concordia University

      Concordia University

      Canadá

  • Localización: Miscelánea: A journal of english and american studies, ISSN 1137-6368, Nº 55, 2017, págs. 37-64
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este artículo se presenta un experimento basado en corpus para la enseñanza del inglés jurídico donde se evalúa la plataforma FLAX, un sistema online de aprendizaje de lenguas, como apoyo a la enseñanza de esta variedad del inglés.

      Los informantes fueron divididos en un grupo experimental y otro de control. Al grupo experimental se le pidió que utilizara únicamente FLAX para la realización de la tarea haciendo uso de todas las opciones que facilita dicha plataforma. Por el contrario, el grupo de control podría utilizar cualquier fuente de información para la realización del trabajo a excepción de FLAX. Se compilaron dos corpus con el material elaborado por los informantes y se analizaron a nivel léxico y pragmático para la evaluación del uso y la distribución de la terminología especializada, la diversidad léxica y el uso de los marcadores del discurso. Los resultados muestran una tendencia por parte del grupo experimental hacia un uso más consistente de la terminología jurídica, que además parece estar mejor distribuida que lo está en el corpus del grupo de control. En lo que respecta al uso de los marcadores del discurso, el grupo experimental emplea un mayor número de marcadores endofóricos, interaccionales y evidenciales.

    • English

      This research presents a data-driven experiment in the legal English field where the FLAX, an open-source self-learning online platform, is assessed as regards its efficacy in aiding a group of legal English non-native undergraduates (divided into an experimental and a control group) to use legal terminology more consistently, amongst other language items. The experimental group were instructed to only resort to the FLAX and to exploit all the functionalities offered by it. Conversely, the control group could access any information source at hand except for the learning platform for the completion of the same task. Two learner corpora were gathered and analysed on a lexical and pragmatic level for the evaluation of term usage and distribution, lexical diversity, lexical fundamentality and the use of discourse markers. The results display a tendency on the part of the experimental group towards a more consistent usage of legal terminology, which also appears to be better distributed than the terms in the non-FLAX corpus. In contrast and on average, the lexicon in the FLAX-based corpus tends to be slightly more basic.

      Concerning the use of MD markers, the experimental group appears to use, though marginally, a greater number of evidentials, endophoric and interactional markers


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