Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de The Jesuits in Portugal: the communion of science and religion

José Gregório Viegas Brás, María Neves Leal Gonçalves, André Robert

  • español

    Durante varios siglos, la dicotomía entre ciencia y religión se amplió, tanto para que estos se consideraran dos áreas opuestas del conocimiento. Por un lado, los defensores de la racionalidad y en el otro, oscurantismo. Los jesuitas fueron asociados con el espíritu de la anticiencia. Este mito comenzó a ganar ímpetu en Portugal con el Marqués de Pombal. Planteamos las siguientes preguntas: ¿Eran los jesuitas los enemigos o partidarios ardientes de la ciencia? ¿Es posible que su preocupación se limitó al Catecismo religioso y se opuso a la divulgación de la ciencia? Destacamos los siguientes objetivos: (i) analizar el papel desempeñado por los jesuitas en la difusión de la ciencia en Portugal; (ii) reflexionar sobre la importancia dada por los jesuitas a la pedagogía social e higienista. Las fuentes de este estudio son: (i) las constituciones de la compañía de Jesús; (iii) el Ratio Studiorum; (iv) la Sphaera Mundi. manuscritos científicos (Escuela de Santo Antão); (vi) la escuela de Campolide (1873-1898). En cuanto a metodología, hemos seguido dos dimensiones de análisis 1) innovación docente, ciencia Y religión; 2) pedagogía social y cívica. Este estudio nos permitió concluir que los jesuitas desempeñando un papel de gran relevancia en la educación científica.

  • English

    For several centuries, the dichotomy between science and religion widened, so much so that these were considered two opposing fields of knowledge. On one side, stood the defenders of rationality, and on the other, obscurantism. Following the anti-Jew myth, with the Enlightenment, the anti-Jesuit myth emerged. This myth started to gain momentum in Portugal with the Marquis of Pombal. Starting from this framework, we raise the following core questions: Were the Jesuits enemies or ardent supporters of science? Can it be that their concern was limited to the religious catechism, and opposed the teaching and dissemination of science? In face of what was stated above, we highlight the following goals: (i) to analyse the role played by the Jesuits in disseminating science in Portugal; (ii) to reflect on the importance given by Jesuits to the social and hygienist pedagogy. As regards methodology, we followed two dimensions of analysis: (1) science, religion, teaching-innovation and dissemination; (2) social and civic pedagogy. This study enabled us to conclude that the strategy and practice followed by the Jesuits served to launch them in the scientific field, playing a part of great relevance in scientific education, contrary to the myth that was created around them.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus