Este artículo examina la carta de Ameilh que remite al obispo de la Iglesia de Worms, Konrad von Gelnhausen, acerca de la doctrina del Concilio para la resolución del Cisma de Occidente (1378-1417). En realidad son dos tratados, dos eclesiologías diferentes. Gelnhausen establece contra la eclesiología del Concilio una más oligárquica, la eclesiología de Ameilh. El núcleo del discurso es la doctrina de la Iglesia como "congregation fidelium" lo que es identificado por Ameilh como la propia Iglesia romana — Concilio de Papa y Cardenales— según Gelnhausen, el único órgano legal que representa la Universalidad de la Iglesia.
This article examines the card. Ameilh's treatises and the parish priest in Worms, Konrad von Gelnhausen's one, about Council's doctrine as a solution to the Schism of the West (1378-1417). These are two treatises, two different ecclesiologies. Gelnhausen sets against the Council's ecclesiology a rather oligarchical one, the Ameilh's ecclesiology. The heart of the speech is the doctrine of the Church as «congregatio fidelium», which is identified by Ameilh like the Roman Church itself —Pope and Cardinal's Council—, according to Gelnhausen, the only legal organ which represents the Universality of the Church.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados